Γράφει ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΡΑΤΑΚΟΣ,
Υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ
Ζούμε και πάλι ώρες αγωνίας για όσα μπορεί να ακολουθήσουν, εξαιτίας της ανάφλεξης που προκάλεσε η τρομοκρατική επιδρομή της Χαμάς στο Ισραήλ. Αντιμετωπίζουμε, ταυτόχρονα, τις συνέπειες που προκάλεσαν τα πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα. Είμαστε παράλληλα όλοι -και ιδιαίτερα οι πιο αδύναμοι- αντιμέτωποι με την εισαγόμενη ακρίβεια. Και, βέβαια, δεν λείπουν τα προβλήματα της καθημερινότητας, που διαιωνίζονται από παθογένειες δεκαετιών. Και αυτός είναι τώρα ο στόχος μας: Ο πολυδύναμος εκσυγχρονισμός των λειτουργιών και η αναβάθμιση των υπηρεσιών του κράτους προς τους πολίτες, η αύξηση των εισοδημάτων, η βελτίωση της καθημερινότητας, η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Ετσι ξεκινήσαμε τη νέα θητεία μας και έτσι συνεχίζουμε.
Από την 1η του χρόνου, με νόμο που ήδη ψηφίσαμε, μπαίνουν σε εφαρμογή σχεδόν οι μισές από τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις για τη νέα τετραετία. Αυξάνονται, μετά από 14 χρόνια, οι μισθοί των δημοσίων υπαλλήλων κατά 10,5%. Ξεπαγώνουν, στον ιδιωτικό τομέα, οι τριετίες και τα επιδόματα προϋπηρεσίας, που βρίσκονταν σε αναστολή από το 2012. Αυξάνονται οι συντάξεις και χορηγείται έκτακτο βοήθημα σε όσους εξαιρούνται εξαιτίας της προσωπικής διαφοράς του νόμου Κατρούγκαλου. Θεσπίζεται μεγαλύτερο αφορολόγητο για οικογένειες με παιδιά. Και θα ακολουθήσει βέβαια, από τον Απρίλιο, νέα αύξηση του κατώτατου μισθού.
Παράλληλα, με νομοθετικές ρυθμίσεις που αφορούν τον ευαίσθητο χώρο της υγείας, προωθούμε την ενιαία λίστα χειρουργείων, νέο ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης της διακίνησης φαρμάκων, τη δημιουργία Εθνικού Δικτύου Μονάδων άμεσης αντιμετώπισης σοβαρών περιστατικών. Δρομολογήσαμε, παράλληλα, δράσεις για την ενίσχυση του ΕΚΑΒ και την αναβάθμιση των Κέντρων Υγείας και των εξωτερικών ιατρείων των νοσοκομείων μας, σε συνδυασμό με την αύξηση του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού. Ψηφίσαμε νέο εργασιακό νόμο, που διασφαλίζει τα δικαιώματα των εργαζομένων, καταπολεμά την αδήλωτη εργασία, θεσπίζει, για πρώτη φορά, εννεάμηνο επίδομα μητρότητας σε αυτοαπασχολούμενες και αγρότισσες, καταργεί την περικοπή του 30% της σύνταξης στους απασχολούμενους συνταξιούχους έναντι εισφοράς 10% επί των ασφαλιστέων αποδοχών τους.
Στο μεταξύ, με το νέο σύστημα επιλογής διοικήσεων φορέων του Δημοσίου, που μόλις ψηφίσαμε -ένα σύστημα με ισχυρά φίλτρα αξιοκρατίας, αντικειμενικότητας, διαφάνειας και λογοδοσίας- παρεμβαίνουμε στον πυρήνα του κράτους, που συνδέεται με την καθημερινότητα του πολίτη, την παροχή υπηρεσιών στα νοσοκομεία, την ασφάλιση, τις συγκοινωνίες. Και, βέβαια, συνεχίζουμε τις δράσεις που αυξάνουν την παρουσία της Αστυνομίας στις γειτονιές μας και τονώνουν την ασφάλεια των πολιτών. Τις μεταρρυθμίσεις που συμβάλλουν στην επίσπευση απονομής της Δικαιοσύνης και τις παρεμβάσεις που οδηγούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό του κράτους και βάζουν τέλος στην ταλαιπωρία των πολιτών. Βάζουμε σε πρώτη προτεραιότητα μεταρρυθμίσεις, δράσεις και έργα που τονώνουν την ασφάλεια και βελτιώνουν την καθημερινότητα όλων.
Σχεδιάζουμε στο μεταξύ -και είμαστε αποφασισμένοι να θέσουμε σε εφαρμογή- μεταρρυθμίσεις και δράσεις που αντιμετωπίζουν προκλητικές αντικοινωνικές συμπεριφορές και κυρίως τη φοροδιαφυγή, που μπορεί να «ξεβολέψουν» μερικούς, αλλά τελικά θα ενισχύσουν τους πολλούς, καθώς τα πρόσθετα έσοδα θα διατεθούν για τη στήριξη της υγείας, της πρόνοιας, της εκπαίδευσης. Εντείνουμε, παράλληλα, τους ελέγχους για την πάταξη της αισχροκέρδειας και αναπτύσσουμε πρωτοβουλίες για τη συγκράτηση των τιμών. Και, βέβαια, όπως τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, είμαστε αποφασισμένοι να ξύσουμε και τον πάτο του βαρελιού, προκειμένου να στηρίξουμε τους συμπολίτες μας που έχουν τη μεγαλύτερη ανάγκη.
Το σχέδιο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια
Με ποιες προϋποθέσεις θα έχουν τη δυνατότητα να λειτουργούν ιδρύματα του εξωτερικού στη χώρα μας. Πώς θα αδειοδοτούνται οι υποδομές τους τόσο για τη διδασκαλία όσο και για τη στέγαση και τη σίτιση των φοιτητών. Με ποια διαδικασία θα επιλέγεται το ακαδημαϊκό προσωπικό. «Η κυβέρνηση αξιοποιεί τις δυνατότητες που δίνει το υπάρχον συνταγματικό και ενωσιακό πλαίσιο μέχρι την οριστική επίλυση του ζητήματος με την αναθεώρηση του άρθρου 16», δηλώνουν στην «R» πηγές του υπουργείου Παιδείας.
Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων στη χώρα μας. Ο αρμόδιος υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, που επεξεργάζεται το σχέδιο, προγραμματίζει να φέρει τη ρύθμιση για δημόσια διαβούλευση τον Δεκέμβριο και να πάρει τον δρόμο για τη Βουλή. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η ίδρυση των ιδιωτικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα θα στηρίζεται ουσιαστικά στο σύστημα που ακολουθεί και η Κύπρος, με τα δικά της ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν είναι τυχαίο πως, όταν ερωτάται ο Κ. Πιερρακάκης για τα μη κρατικά πανεπιστήμια και το πώς θα ιδρυθούν, απαντά «κάν’ το όπως η Κύπρος». Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το σύστημα που εφαρμόζει η Μεγαλόνησος, αλλά και με το ότι όλα τα κόμματα του κυπριακού Κοινοβουλίου στήριξαν το όλο εγχείρημα.
Πηγές του υπουργείου Παιδείας σημειώνουν ότι η χώρα είναι υποχρεωμένη να σεβαστεί τους κανόνες δικαίου της Ε.Ε. και πρωτίστως τις θεμελιώδεις ενωσιακές ελευθερίες, υποχρέωση που έχει σοβαρές πρακτικές συνέπειες στο πεδίο της παροχής υπηρεσιών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της αναγνώρισης των επαγγελματικών δικαιωμάτων. Σε αυτή την κατεύθυνση, μάλιστα, υπερθεματίζουν και οι συνταγματολόγοι και εκεί θα στηριχθεί ο σχεδιασμός για την ίδρυση των μη κρατικών πανεπιστημίων.
Ετσι, μέχρι την οριστική επίλυση του ζητήματος με την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, η κυβέρνηση αξιοποιεί τις δυνατότητες που δίνει το υπάρχον συνταγματικό και ενωσιακό πλαίσιο. Με βάση αυτό το πλαίσιο, ουσιαστικά θα υπάρχει συνεργασία με πανεπιστήμια του εξωτερικού, τόσο από την Ευρωπαϊκή Ενωση όσο και από τις ΗΠΑ, αφού τα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα λειτουργούν ως παραρτήματα ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στη χώρα μας, ενώ, όπως είναι φυσικό, θα διέπονται από αυστηρό πλαίσιο λειτουργίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στους βασικούς άξονες του σχεδίου:
– Θα τεθούν συγκεκριμένες διαδικασίες επιλογής και εξέλιξης του ακαδημαϊκού προσωπικού.
– Θα τεθούν διαδικασίες επιλογής και προαγωγής των φοιτητών μέσω του κανονισμού που θα έχουν τα πανεπιστήμια. Για παράδειγμα, στις περιζήτητες σχολές, όπως οι Ιατρικές ή οι Νομικές, θα τεθεί ως προϋπόθεση η υψηλή βαθμολογία σε συγκεκριμένα μαθήματα.
– Θα ισχύουν προϋποθέσεις αδειοδότησης, όπως η επάρκεια των υποδομών τόσο για τη βασική λειτουργία (αίθουσες διδασκαλίας, εργαστήρια, βιβλιοθήκη) όσο και για τη φοιτητική μέριμνα (σίτιση, στέγαση, αθλητικές εγκαταστάσεις κ.λπ.).
– Θα υπάρχει αξιολόγηση, αφού θα εξετάζεται η αναπτυξιακή στρατηγική του μη κρατικού πανεπιστημίου και θα αξιολογούνται η βιωσιμότητα και η προοπτική του.
– Θα αποκλείονται αυτοτελείς εγχώριες πρωτοβουλίες ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων, χωρίς τη συνεργασία ξένου ΑΕΙ.
– Θα δίνεται η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας παραρτημάτων στην Ελλάδα από ξένα ιδρύματα, ως συνεργαζόμενα είτε με ελληνικούς ιδιωτικούς είτε με κρατικούς φορείς.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, που θα φέρει ο Κ. Πιερρακάκης τον Δεκέμβριο για δημόσια διαβούλευση, θα συμπεριλαμβάνει ακόμα και την οικονομική και θεσμική ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων, αλλά και τη διευκόλυνση βίζας για τους ξένους φοιτητές που θα θέλουν να σπουδάσουν στη χώρα μας, σε συνεργασία του υπουργείου Παιδείας με τα υπουργεία Εξωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου. Σε κάθε περίπτωση, στην κυβέρνηση ξεκαθαρίζουν πως το δημόσιο πανεπιστήμιο, με ακόμη περισσότερο βελτιωμένες τις δομές του, με ενισχυμένη χρηματοδότηση και νέα εκπαιδευτικά εργαλεία, παραμένει η ναυαρχίδα της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης στη χώρα. Ωστόσο, την ίδια ώρα, με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, όχι μόνο θα ενισχυθεί συνολικά η παιδεία, αλλά δεν θα χρειάζεται να φεύγουν στο εξωτερικό Ελληνόπουλα για να σπουδάσουν. Αντιθέτως, τα ελληνικά μη κρατικά πανεπιστήμια θα μπορούν να προσελκύσουν και ξένους φοιτητές προκειμένου να σπουδάσουν στη χώρα μας.
Τρίπτυχο
Ο Κ. Πιερρακάκης, με το που ανέλαβε το υπουργείο Παιδείας, έθεσε τρεις μεγάλους στόχους:
– Τα ελεύθερα πανεπιστήμια, με το σχέδιο να έρχεται το επόμενο διάστημα στη Βουλή.
– Τα ανοιχτά σχολεία, με τον υπουργό Παιδείας πριν από λίγες ημέρες, στην εκδήλωση του «Κύκλου Ιδεών», να δίνει το στίγμα του αναφορικά με τα χαρακτηριστικά του νέου δημόσιου σχολείου που θα οδηγεί στο νέο δημόσιο ή ιδιωτικό ΑΕΙ. «Για ένα καλύτερο ΑΕΙ, χρειαζόμαστε ένα καλύτερο σχολείο. Η διασύνδεση των δύο επιπέδων εκπαίδευσης είναι προφανής. Ενα ανοιχτό σχολείο χρειάζεται να υπακούει στις τρεις πλευρές ενός τριγώνου. Η πρώτη πλευρά είναι η αλγοριθμική σκέψη, δηλαδή μαθηματικά, πληροφορική, θετικές επιστήμες. Η δεύτερη είναι η λογοτεχνική σκέψη, να μπορεί το παιδί να αποτυπώνει τις ιδέες και τις σκέψεις του. Η τρίτη είναι η εθελοντική συμπεριφορά, να αισθάνεται ο μαθητής ότι είναι μέλος μιας ομάδας, μιας κοινωνίας», ανέφερε χαρακτηριστικά. Σύμφωνα με πληροφορίες, στο σχολείο θα αλλάξουν τα μαθήματα και τα προγράμματα σπουδών, αλλά ο εκπαιδευτικός θα παραμείνει η κεντρική μονάδα.
– Τη στοχευμένη επαγγελματική εκπαίδευση. Ηδη ενισχύονται τα ΕΠΑΛ, αξιοποιούνται πόροι ύψους 134 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ με το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο ιδρύονται Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ). Μάλιστα, για την ίδρυση ενός ΚΕΕΚ θα πρέπει να συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης και ένα εργαστηριακό κέντρο, ενώ θα δοθεί έμφαση σε πρόσθετα κριτήρια, όπως οι χώροι διδασκαλίας, οι υλικοτεχνικές υποδομές, η προσβασιμότητα για ΑμεΑ και η εγγύτητα σε μέσα μαζικής μεταφοράς.
Real.gr