Ο Θοδωρής Λιβάνιος απάντησε στην κριτική που ασκήθηκε από την αξιωματική αντιπολίτευση, η οποία είπε ότι με το νομοσχέδιο εισάγονται «χαριστικές διατάξεις για τα συστημικά ΜΜΕ» και «προκλητικές ρυθμίσεις που προβλέπουν ότι οι ιδιοκτήτες των καναλιών θα λάβουν έκπτωση έως και 98,6% στο ποσό της οφειλόμενης δόσης του τιμήματος για τις τηλεοπτικές άδειες, ανεξάρτητα από το εάν εμφάνισαν το 2020 ζημία ή όχι», «όλα αυτά με στόχο τη στήριξη της κυβέρνησης».
Στήριξη ΜΜΕ και εργαζομένων
«Ακούμε ότι οι καναλάρχες στηρίζουν την κυβέρνηση. Όμως πίσω από τους καναλάρχες υπάρχουν και δημοσιογράφοι. Και νομίζω ότι είναι προσβλητικό για τους δημοσιογράφους να λέγεται αυτό το πράγμα. Ότι δηλαδή, έχουν από πάνω έναν καναλάρχη ο οποίος τους λέει “θα κάνεις αυτό, αυτό θα παίξεις, αυτό θα πεις”. Και φυσικά δεν είναι όλοι οι δημοσιογράφοι υψηλόμισθοι», παρατήρησε ο κ. Λιβάνιος και προσέθεσε: «Σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, είδαμε ότι στηρίχθηκαν οι επιχειρήσεις, στηρίχθηκαν οι ιδιώτες, στηρίχθηκαν ΟΤΑ. Έχει υπάρξει ένα γενναίο πακέτο στήριξης. Μπορεί να συμφωνούμε, μπορεί να διαφωνούμε. Έγιναν προσλήψεις στο ΕΣΥ. Η αντιπολίτευση λέει απαιτείται “α” αριθμός, η κυβέρνηση λέει ότι το ΕΣΥ ήθελε ένα “β” αριθμό. Αλλά υπήρξε στήριξη. Και ναι, όπως στηρίχθηκαν όλοι οι κλάδοι της οικονομίας, θα στηριχθεί και ο κλάδος των ΜΜΕ και για να προστατευθούν και θέσεις εργασίας».
Νωρίτερα ο ΣΥΡΙΖΑ είχε καταγγείλει ότι «συνεχίζεται η πολιτική Πέτσα με δώρα σε συγκεκριμένα συμφέροντα», ότι μέσω διατάξεων του νομοσχεδίου μεταβάλλονται οι πρόνοιες το Ν. 4339/2015 (σ.σ. νόμος που φέρει την υπογραφή του Νίκου Παππά) «με τον οποίο υποχρεώθηκαν οι καναλάρχες να πληρώσουν για την περιουσία του ελληνικού λαού».
«Άκουσα να λέτε για δώρα της κυβέρνησης μας στους καναλάρχες. Το 20% φόρος διαφήμισης που έγινε 5%, αυτό δεν ήταν δώρο για τους καναλάρχες; Ξέρετε πότε έγινε; Τον Μάιο του 2019, δύο εβδομάδες πριν τις εκλογές. Όταν όμως τα κάνει η κυβέρνηση της “πρώτης φορά Αριστερά”, είναι σωστή πολιτική, όλα τα άλλα είναι για πληρώσουμε τα κανάλια…», απευθύνθηκε στην αξιωματική αντιπολίτευση ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ.
Ο αριθμός των εργαζομένων
Καθώς η αντιπολίτευση κατήγγειλε ότι με το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση στη Βουλή, τίθενται σε επισφάλεια οι εργασιακές σχέσεις των εργαζομένων στα κανάλια, διότι συνυπολογίζονται στον αριθμό εργαζομένων που υποχρεούται να έχει ένας τηλεοπτικός σταθμός, και οι εργαζόμενοι σε συνδεδεμένες εταιρείες, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ, επικαλέστηκε την “πραγματικότητα” για τον τρόπο λειτουργίας των τηλεοπτικών σταθμών. «Πολλές φορές πρέπει να βλέπουμε και την πραγματικότητα. Αν δεν βλέπουμε την πραγματικότητα, νομίζω ότι δεν θα μπορέσουμε ποτέ να δούμε τα σοβαρά προβλήματα», είπε ο Θ. Λιβάνιος και επισήμανε: «Πρώτη φορά ακούμε ότι τα κανάλια δουλεύουν με εταιρείες παραγωγής; Πρώτη φορά ακούμε ότι τα κανάλια έχουν συνεργαζόμενες εταιρείες; Και αν το ποσοστό των εργαζομένων μειώθηκε, είναι και στο χέρι της έννομης τάξης της χώρας να ελέγχει συστηματικά αν τηρήθηκε η εργατική νομοθεσία και όλα όσα προβλέπονται από το νόμο».
ΕΡΤ και ΑΠΕ-ΜΠΕ
Μεγάλο μέρος της κριτικής επικεντρώθηκε στο άρθρο του νομοσχεδίου που αφορά στις αποδοχές του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΤ ΑΕ και του προέδρου και γενικού διευθυντή του ΑΠΕ-ΜΠΕ, και στις αποδοχές στελεχών στην ΕΡΤ. «Λεφτόδενδρα υπάρχουν και την ώρα της μεγάλης οικονομικής ύφεσης, αυξάνονται οι αμοιβές» είπε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως και τα άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης που χαρακτήρισαν προκλητική τη διάταξη.
«Μέσα στη λογική του έντονα ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, πρέπει να υπάρχει μια ευελιξία για ορισμένες αμοιβές ανθρώπων που είναι στην ιεραρχία της ΕΡΤ», απάντησε ο υφυπουργός και προσέθεσε: «Κεντρικός παρουσιαστής ειδήσεων με 1.100 ευρώ το μήνα, δεν νομίζω να βρεθεί. Θέλουμε μια ΕΡΤ να πρωτοπορεί. Να έχει θεαματικότητα, να είναι εφάμιλλη και καλύτερη των ιδιωτικών καναλιών. Και πρέπει να βρούμε και ένα κίνητρο. Όταν ο τεχνικός διευθυντής, ο διευθυντής προγράμματος, ο εμπορικός διευθυντής, στον οποίο εμείς οι ίδιοι θα πούμε “γιατί να δίνουμε 3 ευρώ στην ΕΡΤ αλλά να πάει να προσελκύσει διαφημίσεις”, αν είναι ένας καλός εμπορικός διευθυντής, προφανώς θα έχει και προτάσεις από άλλα ιδιωτικά κανάλια».
Ο Θοδωρής Λιβάνιος αναφέρθηκε στην πορεία της ΕΡΤ τους τελευταίους 18 μήνες.
«Ακούστηκε και ακούστηκε εντόνως για τις αμοιβές της ΕΡΤ. Θεωρώ ότι η ΕΡΤ έχει κάνει σημαντικά βήματα τους τελευταίους 18 μήνες», είπε ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ. «Η ΕΡΤ μπήκε πρωτοπόρος σε ένα σημαντικό κομμάτι, δημιουργώντας, μια δωρεάν για όλους, on line πλατφόρμα, το ERTflix, το οποίο δίνει μεγάλη προστιθέμενη αξία στο προϊόν της ΕΡΤ και σήμερα πολλές χιλιάδες άνθρωποι όλων των ηλικιών, έχουν πρόσβαση», προσέθεσε ο κ. Λιβάνιος ενώ συνεχάρη «τους ανθρώπους της ΕΡΤ που συνέβαλαν σε αυτό».
Είπε επίσης ότι η ΕΡΤ έχει αναπτύξει μια νέα στρατηγική, με νέες ελληνικές σειρές, «που είχε πολλά χρόνια να κάνει παραγωγή με πρωτότυπες ελληνικές σειρές, με νέες ενδιαφέρουσες εκπομπές», και αυτό «απεικονίζεται σιγά- σιγά και στα νούμερα τηλεθέασης, που παρεμπιπτόντως, δεν είναι και το μόνο κριτήριο για να αξιολογήσει κάποιος ένα κανάλι».
Η περιφέρεια
Το νομοσχέδιο προβλέπει υπαγωγή, για τα έτη 2017-2020, στα προγράμματα στήριξης επιχειρήσεων έκδοσης εφημερίδων και της κάλυψης των οφειλών των δικαιούχων, που αφορούν την εργοδοτική εισφορά ποσοστού 2% προς τον ΕΔΟΕΑΠ. «Είναι το 2% που επιβλήθηκε με τον περιβόητο νόμο Κατρούγκαλου, ως αντικατάσταση του αγγελιόσημου. Έγινε η προσφυγή στο ΣτΕ και πολλά ΜΜΕ, ιδίως της περιφέρειας, περιφερειακά κανάλια και περιφερειακός Τύπος, δεν το κατέβαλαν, διότι υπήρχε η ελπίδα ότι θα κερδιζόταν η υπόθεση στο ΣτΕ. Χάθηκε η υπόθεση, γι’ αυτούς στο ΣτΕ, και είναι υποχρεωμένοι να το καταβάλουν. Πάμε σε μια λύση που οι περιφερειακοί σταθμοί, ο περιοδικός Τύπος και ο ημερήσιος Τύπος θα επιχορηγηθούν, γι’ αυτά το χρόνια που δώσανε ή που οφείλουν στον ΕΔΟΕΑΠ», είπε ο κ. Λιβάνιος και υπογράμμισε: «Για πρώτη φορά, αυτός που πλήρωσε δεν θα είναι το “κορόιδο”, αλλά θα πάρει χρήματα που πλήρωσε για να τα διαχειριστεί όπως θέλει. Ε, αυτό είναι ο ορισμός του προγράμματος βιωσιμότητας, διότι τους φεύγει ένα τεράστιο βάρος για μια σημαντική οφειλή». Ο υπουργός επισήμανε ότι με το νομοσχέδιο δίνεται η δυνατότητα της ρύθμισης των οφειλών προς τον ΕΔΟΕΑΠ σε έως 72 δόσεις για να τονίσει: «Συνεπώς, και τα ΜΜΕ, ιδίως της περιφέρειας που παίζουν σημαντικό ρόλο, τα στηρίζουμε».
Ραδιόφωνα
Ο υφυπουργός υπογράμμισε εξάλλου ότι «πρέπει να ανοίξει πλέον το θέμα της αδειοδότησης των περιφερειακών σταθμών» και ενημέρωσε ότι με νομοτεχνική βελτίωση θα παραταθεί κατά έξι μήνες η προθεσμία ολοκλήρωσης του πλαισίου για την αδειοδότηση των ραδιοφωνικών σταθμών, που κανονικά έληγε στις 31 Δεκεμβρίου του 2022. «Δεν μπορεί οι ραδιοφωνικοί σταθμοί να λειτουργούν χωρίς άδεια, ούτε αιωνίως να είναι σε μια γκρίζα ζώνη», είπε ο υφυπουργός.
Αναφορικά με τις διατάξεις για τις υπηρεσίες οπτικοακουστικών μέσων, ο Θ. Λιβάνιος είπε ότι εισάγονται κανόνες στο οπτικοακουστικό περιεχόμενο, που ίσχυαν έως τώρα για τα παραδοσιακά Μέσα και επεκτείνονται και σε πλατφόρμες όπως το YouTube.
«Θεσπίζεται για πρώτη φορά αυστηρό πλαίσιο για τις πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο, που θα προστατεύει τα παιδιά, απέναντι στη βία, τον ρατσιστικό λόγο, τις κακές διατροφικές συνήθειες και σε ο,τιδήποτε μπορεί να βλάψει τη σωματική ψυχική ή ηθική τους ανάπτυξη. Με ειδική σήμανση, με εξακρίβωση της ηλικίας του χρήστη, με χρήση κωδικών για την μεγαλύτερη προστασίας της παιδικής ηλικίας. Εισάγονται απαγορεύσεις σε υλικό που αφορά σε ανήλικους δράστες, ανήλικα θύματα ή ανηλίκους σε ρόλο μαρτύρων αξιόποινων πράξεων», επισήμανε ο υφυπουργός και προσέθεσε ότι με το νομοσχέδιο ενθαρρύνεται η αύξηση της προσβασιμότητας στις υπηρεσίες οπτικοακουστικού περιεχομένου σε άτομα με αναπηρία, καθώς εισάγεται η υποχρέωση σε όλους τους παρόχους να υποβάλουν ετήσια έκθεση για τα σχέδια που αναπτύσσουν και τις ενέργειες που υλοποιούν στην κατεύθυνση αυτή.
Ανέφερε επίσης ότι τα κανάλια συνεχίζουν να στηρίζουν τον ελληνικό κινηματογράφο ενώ πλέον και πλατφόρμες τύπου Netflix υποχρεώνονται να καταβάλουν το 1,5% του τζίρου τους στην Ελλάδα ενισχύοντας τις ελληνικές παραγωγές (είτε με το να χρηματοδοτήσουν απευθείας ταινίες ή τηλεοπτικές σειρές, είτε με το να αγοράσουν δικαιώματα πρωτότυπων ακυκλοφόρητων ελληνικών οπτικοακουστικών έργων, είτε να χρηματοδοτήσουν ένα εθνικό ταμείο για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής παραγωγής).