Ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης με τα μέτρα για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων σε βασικά καταναλωτικά αγαθά.
Η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης προβλέπει:
1. την υποχρέωση των σούπερ-μάρκετ να ανακοινώνουν οποιαδήποτε αύξηση τιμής αγοράς από προμηθευτή προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση,
2. την επισήμανση προϊόντων επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην Πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» και
3. την ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων.
Υπέρ της τροπολογίας τάχθηκαν οι βουλευτές της συμπολίτευσης, «παρών» δήλωσαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, του ΠΑΣΟΚ-ΚΑ, της Ελληνικής Λύσης και της ΚΟ Σπαρτιάτες, ενώ καταψήφισαν οι βουλευτές του ΚΚΕ, της Νίκης και της Πλεύσης Ελευθερίας.
Αναλυτικά, η τροπολογία ορίζει τα εξής:
1. Υποχρέωση ανακοίνωσης ανατιμήσεων προϊόντων
Κοινοποίηση στο υπουργείο Ανάπτυξης από τα Σούπερ Μάρκετ με ετήσιο τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ κάθε νέου τιμοκαταλόγου με αυξήσεις που θα τους υποβάλει οποιοσδήποτε προμηθευτής καταναλωτικών προϊόντων που είναι απαραίτητα για την αξιοπρεπή διαβίωση ή παρουσιάζουν υψηλή ζήτηση. Με την κοινοποίηση ο προμηθευτής θα ελέγχεται αυτόματα απ’ τα ελεγκτικά κλιμάκια της ΔΙΜΕΑ για το εάν παραβιάζει ή όχι το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους που έχει τεθεί.
Επίσης με αυτό τον τρόπο το υπουργείο θα έχει καλύτερη εικόνα για την εξέλιξη των τιμών χονδρικής ώστε, οπως σημειώνεται στην τροπολογία, να σχεδιάζονται πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν τις ατέλειες της αγοράς.
Τα στοιχεία που θα κοινοποιούνται στο υπουργείο Ανάπτυξης θα είναι εμπιστευτικά. Αρμόδιες Αρχές είναι η ΓΓ Εμπορίου και η ΔΙΜΕΑ.
Σύμφωνα με την τροπολογία, θα επιβάλλεται πρόστιμο 50 χιλ. ευρώ εις βάρος του ελεγχόμενου προσώπου, κάθε φορά που αυτό αποκρύπτει, παραποιεί ή δεν προσκομίζει τις ανακοινώσεις της παρ. 1 ή τα στοιχεία που αποδεικνύουν την ορθότητά τους.
Τις λεπτομέρειες του μέτρου αναμένεται να καθορίζει υπουργική απόφαση.
2. Επισήμανση προϊόντων με δέσμευση μείωσης τιμής – Πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής»
Οι επιχειρήσεις παραγωγής ή χονδρικής εμπορίας καταναλωτικών προϊόντων δύνανται να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής». Ουσιαστικά να δεσμευθούν ότι τουλάχιστον για έξι μήνες θα κρατήσουν μειωμένη την τιμή κάποιου προϊόντος τουλάχιστον κατά 5% σε σχέση με τα επίπεδα προ της 19ης Σεπτεμβρίου 2023, εξαιρουμένων των προωθητικών ενεργειών. Τα Σούπερ Μάρκετ με τη σειρά τους υποχρεούνται αυτό να περνάει στην λιανική τιμή και επίσης να διατηρούν ειδική σήμανση στο ράφι.
Οι εταιρείες που θέλουν να συμμετέχουν στην πρωτοβουλία θα πρέπει ως τις 30 Νοεμβρίου να στείλουν στο Υπουργείο Ανάπτυξης έγγραφη δέσμευση που θα περιλαμβάνει:
α) τον μοναδικό κωδικό («barcode»), την επωνυμία, το είδος και το περιεχόμενο του προϊόντος, εκφρασμένου σε κατάλληλη μονάδα μέτρησης,
β) την αντισυμβαλλόμενη επιχείρηση, και
γ) δέσμευση για τη μείωση της τιμής πώλησης στα Σούπερ Μάρκετ, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατ. ευρώ
Σε περίπτωση μη τήρησης της έγγραφης δέσμευσης, επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 50 χιλ. ευρώ ανά κωδικό προϊόντος.
Επίσης, η χρήση του ειδικού σήματος από Σούπερ Μάρκετ, σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «Μόνιμη Μείωση Τιμής» τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ ανά κατάστημα και ανά κωδικό προϊόντος. Επιπρόσθετα, σύμφωνα με την τροπολογία, η αντιποίηση της πρωτοβουλίας «Μόνιμη Μείωση Τιμής» ή η απομίμηση του ειδικού σήματος της τιμωρείται με πρόστιμο ύψους 10 χιλ. ευρώ ανά κωδικό προϊόντος και ανά κατάστημα.
3. Ανακοίνωση ενδεικτικών τιμών λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων
Τα σούπερ μάρκετ, των οποίων ο συνολικός ετήσιος κύκλος εργασιών υπερβαίνει τα 90 εκατομμύρια ευρώ, θα πρέπει να γνωστοποιούν στο Υπουργείο Ανάπτυξης λιανικές τιμές πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων, σε τακτά χρονικά διαστήματα.
Το υπουργείο μέσω των ιστοτόπων του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου, καθώς και του «e-katanalotis» θα κοινοποιεί ενδεικτικές τιμές λιανικής πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων προς ενημέρωση των καταναλωτών.
Κάθε φορά που τα σούπερ μάρκετ δεν προβαίνουν στις ανακοινώσεις λιανικών τιμών πώλησης οπωροκηπευτικών προϊόντων (πλην της περίπτωσης παράλειψης για λόγους ανωτέρα βίας ή αντικειμενικούς λόγους τεχνικής αδυναμίας) θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 20 χιλιάδες ευρώ.