“Η ενδυμασία του κλήρου συνήθως αφορά άτομα με θρησκευτικές νευρώσεις” αναφέρει μιλώντας στο ΤΗΛΕΓΡΆΦΗΜΑ ο πρόεδρος του Ιερού Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδος, πατήρ Ιωάννης Κατωπόδης σχολιάζοντας το θέμα που συχνά πυκνά ανακινείται για το αν ο παπάς πρέπει να βγάλει το ράσο. Πάντως κρούει τον κώδωνα του κινδύνου πως “το γεγονός ότι η εκκλησία επιτρέπει στους « άμισθους» κληρικούς να φορούν και κοσμικά ενδύματα για ευνοήτους λόγους ( να εργάζονται) θα δημιουργήσει προβλήματα”.
Αναλυτικά όσα είπε:
-Κατά καιρούς έχει ειπωθεί πως είναι καιρός ο παπάς να βγάλει το ράσο. Συγκεκριμένα αναφέρω απόσπασμα παλιότερης συνέντευξης του Μητρ. Αλεξανδρουπόλεως στην οποία αναφέρει: “η αμφίεση του κλήρου σήμερα είναι βαριά κυρίως για τους εγγάμους κληρικούς, έχομε αγόρια για να γίνουν κληρικοί και δεν βρίσκουν εύκολα παπαδιές. Ήδη οι νεότεροι ιερείς μας βγάζουν το καλυμμαύχι, δεν φορούν το εξώρασο με τα μανίκια, το καλοκαίρι είναι πιο άνετοι, πηγαίνουν στη θάλασσα με τις παπαδιές και τα παιδιά τους μαζί με τον κόσμο”. Εσείς συμφωνείτε με όλα αυτά;
Το θέμα της αμφίεσης των κληρικών είναι ένα θέμα που συζητείται και ξανά συζητείτεαικαι τελειωμό δεν έχει. Είναι γνωστό ότι ούτε η Α.Γ. ούτε οι Ι.Κανόνες λένε κάτι περί αυτού, εκτός του ότι ο ιερωμένος θα πρέπει να φέρει ενδύματα σοβαρά σε σχέση με την εποχή του. Η ενδυμασία του κλήρου συνήθως αφορά άτομα με θρησκευτικές νευρώσεις.
Εγώ θα σας πώ όχι κάτι δικό μου, αλλά αυτό που λέει από το 1636 ο Άγιος Συμεών Αρχιεπίσκοπος Θεσσαλονίκης στα Άπαντά του σελ.171 Κεφ. ΚΘ «Περί ενδυμάτων αρμοδίων εις τους κοσμικούς, οι οποίοι εχειροτονήθησαν Διάκονοι και Πρεσβύτεροι». Ο Άγιος Συμεών κοντολογίς λέει ότι ο κοσμικός κληρικός σε άλλους καιρούς ( εκτός της Εκκλησίας που φορεί τα άμφια) φέρει ένδυμα μέλαν ή υπομέλαν κατά τον τύπον του στιχαρίου του διακόνου, δηλαδή αυτό που σήμερα γνωρίζουμε ως ζωστικό (αντερί).
Λέει περίπου αυτό που και ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως αναφέρει. Άλλά και παλαιότερα ο Μητροπολίτης Δωδώνης κ. Χρυσόστομος ως Μητροπολίτης Ζακύνθου είχε προτείνει το ράσο και το καλυμμαύχι να είναι η επίσημη αμφίεση, ενώ μεσα στα όρια της ενορίας του και της Μητροπόλεώς του κάθε κληρικός να φέρει μόνον το ζωστικό. Όταν εξέρχεται των ορίων της Μητροπόλεως για ιδιωτικούς λόγους να μπορεί να φορά κοστούμι. Με άλλα λόγια, ο κοσμικός κληρικός δεν μπορεί να φέρει την ενδυμασία των μοναχών που προσπάθησαν να επιβάλλουν οι Βαβαροί από το 1851 και μόλις το 1931 το έκαναν νόμο του κράτους.
Επειδή όμως δεν χρειάζονται ακρότητες, εγώ νομίζω ότι οπωσδήποτε πρέπει να υπάρξει διάκριση μεταξύ κοσμικών και μοναχών κληρικών. Έτσι το εξώρασο και το καλυμμαύχι για τον κοσμικό κληρικό θα πρέπει να είναι μία επίσημη ενδυμασία, ενώ η καθημερινή ενδυμασία θα πρέπει να είναι το ζωστικό το οποίο και φανερώνει την ιδιότητα του φέροντος, αλλά και έχει πρακτική χρησιμότητα.
Το γεγονός ότι η εκκλησία επιτρέπει στους « άμισθους» να φορούν και κοσμικά ενδύματα για ευνοήτους λόγους ( να εργάζονται) θα δημιουργήσει προβλήματα.
Βέβαια δεν πρέπει να παραθεωρείται το γεγονός ότι η «μοναχική» ενδυμασία είναι αποτρεπτική στο να βρούν συζύγους οι νέοι που θέλουν να γίνουν ιερείς. Είναι πολύ σοβαρός λόγος,. Γι’αυτό η Εκκλησία της Ρωσίας, αλλά και άλλων Ορθοδόξων χωρών άφησε την χρήση της ρασοφορίας στη διακριτική ευχέρεια κάθε κληρικού. Άλλωστε η ιερωσύνη δεν κρύβεται στο φετίχ του ράσου και της τρίχας.
Επί του θέματος αυτού θα μπορούσα πολλά να πω αλλά δεν το επιτρέπει ο χρόνος και η παγιωμένη δεσποτική στασιμότητα.