του Θεόφραστου Ανδρεόπουλου
Χώρα αμόρφωτων χωρίς “μυαλά” μετατρέπεται με τάχιστους ρυθμούς η Ελλάδα καθώς τα παιδιά εγκαταλείπουν το σχολείο το Γυμνάσιο για να πάνε να δουλέψουν και να στηρίξουν τις οικογένειές του και όσοι νέοι έχουν σπουδάσει εγκαταλείπουν τη χώρα για να πάνε στο εξωτερικό με προοπτική να μην ξαναγυρίσουν ποτέ.
Χρόνια επένδυσης του ελληνικού κράτους και της ελληνική κοινωνίας στην μόρφωση και την δημιουργία ενός υψηλού μορφωτικού επιπέδου επισημονικού δυναμικού, τα γεύονται Ευρωπαίοι, Αμερικανοί μέχρι και… Τούρκοι!
Ένα Έθνος μπορεί να περάσει καταστροφές και οικονομικές καταρρεύσεις αλλά ανανήπτει, γιατί έχει νέες γενιές να το ανεβάσουν. Όταν όμως φεύγουν τα καλύτερα μυαλά και όσοι απομένουν έχουν μόρφωση επιπέδου… Τουρκοκρατίας με δεδομένη και την αύξηση του ηλικιωμένου πληθυσμού, τότε το Έθνος αυτό βρίσκεται σε κίνδυνο.
Το 4% αγγίζει το ποσοστό της σχολικής διαρροής στην Ελλάδα και κυρίως όσον αφορά στους μαθητές του Γυμνασίου που δεν συνεχίζουν τις σπουδές τους στο Λύκειο.
Παρά το γεγονός ότι η μαθητική διαρροή τα τελευταία τριάντα χρόνια έχει μειωθεί εντυπωσιακά (με δεδομένο ότι στη δεκαετία του ’80 ξεπερνούσε το 20%), το παραπάνω ποσοστό θεωρείται υψηλό και οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας ανησυχούν.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ καθημερινής εφημερίδας, σε ορισμένες περιοχές της χώρας μας τα ποσοστά της μαθητικής διαρροής από τη Γ’ Γυμνασίου στην Α’ Λυκείου είναι πολύ υψηλά, όπως για παράδειγμα στα Δωδεκάνησα αγγίζουν το 8,37% και στη Ροδόπη το 8,2%.
Δηλαδή σε περιοχές νευραλγικής και εθνικής σημασίας.
Τα χαμηλότερα ποσοστά σχολικής διαρροής εντοπίζονται σε Πέλλα, Φλώρινα, Σάμο, Καρδίτσα και Κοζάνη. Σε Αττική και Θεσσαλονίκη τα ποσοστά διαμορφώνονται στο 4,85% και το 4,25% αντίστοιχα.
Τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης η σχολική διαρροή αυξάνεται και πάλι, και όπως εκτιμούν οι ερευνητές αυτό, κατά κύριο λόγο, οφείλεται στο γεγονός ότι πολλά παιδιά 15-16 χρονών αναγκάζονται να αφήσουν το σχολείο για να δουλέψουν προκειμένου να βοηθήσουν την οικογένειά τους.
Σύμφωνα με στοιχεία του Συνηγόρου του Παιδιού και του Ινστιτούτου Υγείας του Παιδιού περίπου 30.000 παιδιά, στην πλειοψηφία τους ηλικίας 15-17 ετών, αναγκάζονται κάθε χρόνο να εγκαταλείψουν το σχολείο.
Οι οικογένειες των περισσότερων από τα παιδιά αυτά ζουν υπό συνθήκες απόλυτης φτώχειας, οπότε η επιλογή να εγκαταλείψουν το σχολείο και να βγουν στην αγορά εργασίας για να μπορέσουν να επιβιώσουν είναι η μοναδική που διαθέτουν.
Τα Μνημόνια εξαθλίωσαν την άλλοτε ελληνική μεσαία τάξη, και πολλές οικογένειες έχουν πρόβλημα επιβίωσης.
Την ίδια στιγμή τα Μνημόνια αύξησαν την ανεργία και μείωσαν το ΑΕΠ της χώρας με αποτέλεσμα χιλιάδες επιστήμονες να έχουν μείνει χωρίς δουλειά και να αναζητούν εργασία σε άλλες χώρες.
Η Ελλάδα τους στέλνει δηλαδή έτοιμους και δωρεάν στους Γερμανούς και στους υπόλοιπους που απολαμβάνουν τις δεξιότητές τους.
Άνεργος ή υποαπασχολούμενος είναι ένας στους τρεις γιατρούς της Αθήνας. Ετσι εξηγείται το γεγονός ότι 7.340 γιατροί της Αθήνας έχουν εγκαταλείψει την Ελλάδα τα τελευταία έξι χρόνια.
Στοιχεία σχετικά με την ανεργία, τη «μετανάστευση» και τον πληθωρισμό των γιατρών παρουσιάστηκαν σε ημερίδα που διοργάνωσε ο Ιατρικός Σύλλογος Αθηνών λίγο μετά τα Χριστούγεννα με θέμα «Νέοι γιατροί. Παρόν και μέλλον». Σύμφωνα με τα στοιχεία, η ανεργία των γιατρών έχει ανέλθει σε επίπεδα ρεκόρ, καθώς το 27,5% των μελών του ΙΣΑ είναι άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι.
Σε απόλυτους αριθμούς χωρίς δουλειά ή με μερική απασχόληση είναι 7.000 γιατροί σε σύνολο 27.500 εγγεγραμμένων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΕΔ, 3.821 γιατροί είναι επισήμως άνεργοι και από αυτούς δικαίωμα επιδόματος ανεργίας έχουν τώρα 1.259, που λαμβάνουν περίπου 360 ευρώ τον μήνα.
Η κρίση και η αδυναμία του δημόσιου τομέα υγείας να παρέχει εργασία σε νέους γιατρούς κάνουν ακόμα πιο δύσκολη την κατάσταση σε μία χώρα με ιατρικό πληθωρισμό: η αναλογία γιατρών και πληθυσμού στην Ελλάδα είναι 6,1 ανά 1.000 κατοίκους, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 3,3 γιατροί ανά 1.000 κατοίκους. Το 46% του ιατρικού δυναμικού βρίσκεται στο λεκανοπέδιο Αττικής και το 17% στην Κεντρική Μακεδονία.
Αντίθετα, στη Στερεά Ελλάδα, όπου κατοικεί το 8% του πληθυσμού, δραστηριοποιείται μόλις το 3% των γιατρών. Στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου δραστηριοποιείται λιγότερο από το 2% των γιατρών.
Τα τελευταία έξι χρόνια, 7.340 γιατροί, μέλη του ΙΣΑ, έχουν εγκαταλείψει την Ελλάδα. Από αυτούς οι 5.406 αναζήτησαν εργασία στο εξωτερικό από το 2011 και έπειτα. Στο παρελθόν (έως το 2009) η φυγή των γιατρών αφορούσε κυρίως τους αποφοίτους ιατρικών σχολών που ολοκλήρωναν το αγροτικό τους.
Από το 2010 αυξήθηκε σημαντικά ο αριθμός των ειδικευμένων γιατρών που μεταναστεύουν.
Αν το δούμε συνολικά με βάση όλες τις επιστημονικές ειδικότητες τότε τα πράγματα είναι ακόμα πιο τραγικά.
Την τύχη τους στο εξωτερικό έχουν αναζητήσει 228.000 Ελληνες επιστήμονες μόνο την πενταετία 2009-2013, οι οποίοι εγκατέλειψαν τη χώρα λόγω κρίσης.
Μεταναστεύουν σε άλλες χώρες για να βρουν δουλειά, καλύτερες συνθήκες διαβίωσης με υψηλότερες αμοιβές και με προοπτική κοινωνικής και οικονομικής προόδου.
Αυτό το αναφέρει η Alpha Bank σε δελτίο της λίγο πριν το τέλος του προηγούμενου έτους και υπογραμμίζει ότι σε σχέση με την απώλεια του παραγωγικού δυναμικού και κατά συνέπεια του ανθρώπινου κεφαλαίου (brain drain) «η αποτίμηση την Ελλάδα θεωρείται ιδιαίτερα δυσχερής».
Η Alpha Bank σημειώνει ότι την περίοδο 2009-2013 έχουν μεταναστεύσει συνολικά 228.000 Ελληνες, τάση η οποία συνεχίστηκε και το 2014 και έπεται το 2015 και στη συνέχεια το… 2016. Από τις 21 χώρες, στις οποίες αναφέρεται η μελέτη, μόνο στην Ιρλανδία, τη Ρουμανία και την Πολωνία το ποσοστό των εξερχόμενων μεταναστών ως προς το εργατικό δυναμικό είναι υψηλότερο σε σχέση με την Ελλάδα.
Και φυσικά οι κύριοι λόγοι που οι Ελληνες επιστήμονες εγκαταλείπουν τη χώρα είναι οικονομικοί και αφορούν την αλματώδη αύξηση του ποσοστού ανεργίας, πρωτίστως της ανεργίας των νέων, σε συνδυασμό με την ταυτόχρονη σημαντική πτώση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών.
Έτσι λοιπόν όχι μόνο φεύγουν όλοι οι “Εγκέφαλοι” από την χώρα αλλά αδυνατεί η Ελλάδα να παράξει νεόυς αφούς αυξάνεται και η σχολική διαρροή αλλά και το επίπεδο της Παιδείας συνεχίζει να πέφτει ραγδαία.
Η Παιδεία και οι νεοι ενός Έθνους είναι το μέλλον του, χωρίς αυτούς πεθαίνει.