ΕΞΥΠΝΕΣ ΚΑΜΕΡΕΣ: Η εικόνα που σχηματίζεται από τα πρώτα στοιχεία είναι αποκαλυπτική και γι’ αυτό προκαλεί συζήτηση: μέσα σε μόλις τέσσερις ημέρες, το πιλοτικό δίκτυο καμερών τεχνητής νοημοσύνης που ενεργοποίησε το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατέγραψε πάνω από 1.000 επικίνδυνες παραβάσεις στην Αττική.
Ρεπορτάζ: Παντελής Χαριτάκης- tilegrafimanews.gr
Το εγχείρημα, που υλοποιείται σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, δεν στοχεύει –όπως τονίζουν οι αρμόδιοι– στην τιμωρία, αλλά στην πρόληψη και στην αλλαγή οδηγικής συμπεριφοράς, σε μια χώρα που συνεχίζει να πληρώνει βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο.

Τα πρώτα νούμερα που «σοκάρουν»
Στη Λεωφόρο Συγγρού, σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, καταγράφηκαν εκατοντάδες παραβάσεις χρήσης κινητού τηλεφώνου και μη χρήσης ζώνης ασφαλείας, ενώ σε τμήμα με όριο 90 χλμ./ώρα εντοπίστηκαν περίπου 800 υπερβάσεις ταχύτητας. Αντίστοιχα ανησυχητική είναι η εικόνα σε κόμβους όπως η Μεσογείων – Χαλανδρίου και η Βουλιαγμένης – Τήνου, όπου η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη παραμένει καθημερινό φαινόμενο.
Τα στοιχεία αυτά δεν είναι τυχαία. Προέρχονται από σημεία που, σύμφωνα με την Τροχαία, συγκαταλέγονται στα πιο επικίνδυνα του οδικού δικτύου και επιλέχθηκαν μετά από ανάλυση δεδομένων τροχαίων ατυχημάτων.
Πού λειτουργούν οι 8 πιλοτικές κάμερες
Οι κάμερες AI, ιδιοκτησίας αποκλειστικά του υπουργείου, έχουν τοποθετηθεί σε οκτώ κομβικά σημεία της Αττικής:
• Δήμος Αθηναίων (Πανεπιστημίου – Βασ. Σοφίας)
• Αγία Παρασκευή (Μεσογείων – Χαλανδρίου)
• Ραφήνα – Πικέρμι (Μαραθώνος – Φλέμινγκ)
• Καλλιθέα (Συγγρού – Αγίας Φωτεινής)
• Βάρη – Βούλα – Βουλιαγμένη (Ποσειδώνος – Ερμού)
• Άλιμος (Ποσειδώνος – Αλίμου)
• Ελληνικό – Αργυρούπολη (Βουλιαγμένης – Τήνου)
• Φιλοθέη – Ψυχικό (Κηφισίας – Εθν. Αντιστάσεως)
Η επιλογή δεν έγινε τυχαία, αλλά σε συνεννόηση και με την Περιφέρεια Αττικής, η οποία σχεδιάζει να εγκαταστήσει επιπλέον 388 κάμερες στο επόμενο στάδιο.

«Εμφανείς και με κανόνες»
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου ξεκαθαρίζει ότι οι κάμερες είναι εμφανείς και λειτουργούν με σαφές νομικό πλαίσιο. Το μέτρο, όπως σημειώνει, εντάσσεται σε μια συνολική πολιτική οδικής ασφάλειας που υλοποιείται σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Στόχος είναι να σταλεί ένα ξεκάθαρο μήνυμα: οι κανόνες ισχύουν για όλους και η παραβίασή τους έχει συνέπειες.
Το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Παραβάσεων
Κομβικό ρόλο στο νέο μοντέλο παίζει το Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων (Ε.Η.Σ.), που αναμένεται να τεθεί σε πλήρη λειτουργία έως το Πάσχα. Μέσω αυτού, οι παραβάσεις από κάμερες και φορητές συσκευές θα καταγράφονται αυτόματα, θα διασταυρώνονται και θα αποστέλλονται ψηφιακά στους πολίτες μέσω της θυρίδας τους στο gov.gr.
Η διαδικασία φιλοδοξεί να βάλει τέλος στις καθυστερήσεις ετών, αλλά και στην αδιαφάνεια του παρελθόντος. Παράλληλα, προβλέπεται η δυνατότητα ηλεκτρονικών ενστάσεων, ώστε να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των οδηγών.
Τι παραβάσεις «βλέπει» η τεχνητή νοημοσύνη
Οι κάμερες AI είναι εξοπλισμένες με προηγμένα συστήματα αναγνώρισης εικόνας και πινακίδων. Εντοπίζουν:
• υπέρβαση ορίου ταχύτητας
• παραβίαση ερυθρού σηματοδότη
• χρήση κινητού τηλεφώνου
• μη χρήση ζώνης ή κράνους
• κίνηση σε λωρίδα έκτακτης ανάγκης
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν υποκαθιστά τον άνθρωπο, αλλά λειτουργεί ως «πολλαπλασιαστής» της αποτελεσματικότητας της Τροχαίας, μειώνοντας το διοικητικό βάρος.
Προσωπικά δεδομένα και εγγυήσεις
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προστασία προσωπικών δεδομένων. Τα στοιχεία (εικόνες, βίντεο, μεταδεδομένα) διαβιβάζονται κρυπτογραφημένα, ενώ η επεξεργασία τους γίνεται σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Επιπλέον, προβλέπεται ανωνυμοποίηση δεδομένων για ερευνητική χρήση και χάραξη πολιτικών οδικής ασφάλειας.
Από τις 8 στις 2.500 κάμερες
Το πιλοτικό πρόγραμμα είναι μόνο η αρχή. Ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει συνολικά 2.500 κάμερες σε όλη τη χώρα: 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και 500 σε λεωφορεία για την επιτήρηση λεωφορειολωρίδων. Μαζί με τις κάμερες της Περιφέρειας και όσες ήδη λειτουργούν σε μεγάλους οδικούς άξονες, δημιουργείται ένα ενιαίο δίκτυο ελέγχου.


