Εξαιρετική επιτυχία σημείωσε ο 6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, καθώς σε αυτόν συμμετείχαν χιλιάδες μαθητές, παρά τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζει η χώρα μας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE. Οι τελικοί αγώνες για τις ομάδες δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, είτε με εξ’ αποστάσεως αξιολογήσεις, είτε με φυσική παρουσία των μαθητών στις εγκαταστάσεις της OTE Academy – τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Στους τελικούς συμμετείχαν σχεδόν 6.000 μαθητές και περισσότερες από 1.600 ομάδες από σχολεία σε όλη την επικράτεια. Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής σχολικής χρονιάς, η συμμετοχή των παιδιών στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με την περσινή χρονιά. Με τη βοήθεια των ψηφιακών μέσων, οι ομάδες συνεργάστηκαν αποτελεσματικά, παρουσιάζοντας έτσι πρωτοποριακές νέες λύσεις και ολοκληρωμένες ρομποτικές κατασκευές, εμπνευσμένες -μεταξύ άλλων- από την κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή και τυποποίηση, τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και του Da Vinci, κ.ά. Εδώ οι ομάδες που αναδείχθηκαν νικητές του φετινού διαγωνισμού.

“Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία”, ανέφερε ο πρόεδρος του WRΟ Hellas, κύριος Ιωάννης Σομαλακίδης.

“Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό» ανέφερε ο κύριος Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ, επισημαίνοντας πώς «Η COSMOTE θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία.

Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους”.

Πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων συμμετέχει στους διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργανώνει ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, ενώ από το 2015 έως σήμερα, οι συμμετοχές των μαθητών έχουν ξεπεράσει τις 24.000.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το 85% των συμμετεχόντων δήλωσε, ότι βελτίωσαν τις δεξιότητές τους στον προγραµµατισµό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την
εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε τους τοµείς του STEM.

Μέσω της συνεργασίας του WRO Hellas με την COSMOTE, κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική και έχουν αναπτυχθεί σχετικά online βιβλία κατάρτισης.

Η COSMOTE διαχρονικά στηρίζει τους νέους και την ανάπτυξη των ψηφιακών τους δεξιοτήτων, μέσα από τομείς όπως η εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM. Όραμά της είναι η δημιουργία -με τη δύναμη της τεχνολογίας- ενός κόσμου καλύτερου για όλους, με πρόσβαση στις δυνατότητες και τα οφέλη της νέας ψηφιακής κοινωνίας. Το 2019, η συνολική κοινωνική συνεισφορά της εταιρείας, ανήλθε σε €3,6 εκατ.

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής από τον WRO Hellas και τον Στρατηγικό του Συνεργάτη την COSMOTE

Στην κατηγορία OPEN Δημοτικού με θέμα “Από τον Αρχιμήδη στον Da Vinci’ η ομάδα Future Scientists 2 παρουσίασε ένα αυτοματοποιημένο ορυχείο και κέρδισε την 1η θέση.

Οι Future Scientists δημιούργησαν ένα project εμπνευσμένοι από την Αρχαία Ελλάδα και από τον Αρχιμήδη, στο οποίο παρουσιάζεται το χτίσιμο ενός ναού με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων.

Το project ξεκινάει σε ένα υπόγειο ορυχείο, όπου γίνεται εξόρυξη μάρμαρου (για την οικοδόμηση του ναού) και σιδήρου (για την κατασκευή εργαλείων και αγαλμάτων).

Στη συνέχεια ξεκινάει το βαγονέτο το οποίο είναι ήδη φορτωμένο είτε με μεγάλους κύβους μαρμάρου είτε με μεγάλους κύβους σιδήρου. Αυτοί οι κύβοι ανυψώνονται για βγουν από το ορυχείο στην επιφάνεια της γης με τη βοήθεια ενός πολύσπαστου.

Έτσι, όταν το κάτω μέρος του πολύσπαστου φτάσει και αγγίξει τον πρώτο κύβο, τότε θα έλξει το πάνω μέρος του κύβου που είναι μεταλλικό, γιατί θα έχουν ενεργοποιηθεί οι μαγνητικές ιδιότητες του ηλεκτρομαγνήτη. Έπειτα το πολύσπαστο θα αρχίσει να ανεβαίνει (ένας αισθητήρας απόστασης θα έχει δώσει την εντολή να σταματήσει και να ξεκινήσει πάλι προς τα πάνω) μαζί με τον πρώτο κύβο. Εδώ είναι η μαγεία του πολύσπαστου, όπως αναφέρουν οι μαθητές. Η εφεύρεση αυτή του Ήρωνα, αποτελείται από μια σειρά τροχαλιών και ενός σχοινιού που έχουν σαν αποτέλεσμα να ανυψώνονται μεγάλα και βαριά αντικείμενα με όσο το δυνατόν λιγότερη δύναμη.

Ο μηχανισμός που έλκει το πολύσπαστο βρίσκεται στην επιφάνεια του εδάφους και είναι μια εφεύρεση του Αρχιμήδη και ονομάζεται “βαρουλκός” ή όπως το ξέρουμε στις μέρες μας βαρούλκο. Ο βαρουλκός ήταν ένας μηχανισμός που αποτελούνταν από κοχλίες και οδοντωτούς τροχούς και χρησιμοποιούνταν για την ανύψωση ή έλξη μεγάλων φορτίων με την εφαρμογή ελάχιστης δύναμης. Και στο βαρούλκο και στο πολύσπαστο η ιδέα είναι ότι όσο κερδίζουμε σε δύναμη χάνουμε σε ταχύτητα. Γι’ αυτόν το λόγο, η ανύψωση των κύβων γίνεται αργά. Σε δοκιμές που έκαναν οι μαθητές χωρίς τις δύο αυτές εφευρέσεις, οι κινητήρες του lego wedo 2.0 δεν μπορούσαν να σηκώσουν το βάρος των κύβων.

Στη συνέχεια, όταν ανέβει αρκετά ψηλά το πολύσπαστο με τον κύβο στην επιφάνεια, αλλάζουν κλίση σε έναν αισθητήρα κλίσης και έτσι στέλνεται σήμα στο μεγάλο όχημα που βρίσκεται στο έδαφος (και δουλειά του είναι να μεταφέρει και να ξεφορτώνει τους κύβους) να ξεκινήσει να παραλάβει τον πρώτο κύβο. Αυτό λοιπόν θα σταματήσει στο σωστό σημείο, κάτω ακριβώς από τον κύβο, και το πολύσπαστο θα αρχίσει να κατεβαίνει για να φορτώσει τον κύβο στην καρότσα του οχήματος.

Μόλις είναι έτοιμο, θα σταματήσει και θα ανοίξει αυτόματα το κύκλωμα, με αποτέλεσμα να “ξεκολλήσει” ο κύβος από τον ηλεκτρομαγνήτη και να βρεθεί στην καρότσα. Εδώ θα γίνει αναγνώριση του κύβου, δηλαδή αν είναι μάρμαρο ή σίδηρος, από έναν αισθητήρα απόστασης που είναι τοποθετημένος πάνω στο όχημα και “βρίσκει” διαφορά στην τιμή ανάμεσα στο μαύρο κύβο (σίδηρος) και τον άσπρο (μάρμαρο).

Αν ο κύβος είναι λευκός το όχημα θα κινηθεί προς το δεξιό τμήμα της μακέτας όπου είναι το εργαστήριο επεξεργασίας μαρμάρου, ενώ αν ο κύβος είναι μαύρος το όχημα θα κινηθεί προς το αριστερό τμήμα που βρίσκεται το εργαστήρι επεξεργασίας σιδήρου.
Εδώ λοιπόν είναι κρυμμένος κάτω από την καρότσα ο μηχανισμός που κάνει την ανατροπή και είναι εμπνευσμένος από τον καταπέλτη που είχε σχεδιάσει ο μεγάλος εφευρέτης Leonardo Da Vinci. Χαρακτηριστικό και αυτής της κατασκευής είναι ότι μέσα από μια σειρά από γρανάζια, κερδίζουμε σε δύναμη και μπορεί η καρότσα να ανυψωθεί, παρόλο το βάρος του κύβου, και αφού ρίξει στο έδαφος τον κύβο να επανέλθει στην αρχική της οριζόντια θέση.

Δηλώσεις συμμετεχόντων
Όλοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, το αυριανό ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, εξέφρασαν τη χαρά και την ικανοποίηση τους για την παρουσίαση των projects και την πρωτοβουλία των διοργανωτών.

Οι μαθητές της ομάδας Future Scientists σημείωσαν ότι δούλεψαν πολύ εντατικά και εξέφρασαν την απόλυτη ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Αναγνώρισαν ότι η φετινή προετοιμασία είχε προκλήσεις λόγω του κορωνοιού, γιατί έπρεπε να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας, ενώ εξέφρασαν την προτίμηση τους στην εκπαιδευτική ρομποτική γιατί είναι κάτι τελείως ξεχωριστό, δημιουργικό και φέρνει καινούριες ιδέες και λύσεις.

Μάλιστα, θα ήθελαν να περάσουν και το δικό τους μήνυμα σε όλους τους νέους μαθητές με το σλόγκαν “Σκεφτόμαστε, συνεργαζόμαστε, δουλεύουμε όλοι μαζί και φέρνουμε καλύτερα αποτελέσματα”.