«Αρχιπέλαγος»: Θα μείνει εκεί για 25 χρόνια – Παραμένει το κενό στη νομοθεσία για τα απορρυπαντικά πλοία – Δείτε live την συζήτηση στην Επιτροπή Περιβάλλοντος της Βουλής.
Καθαρίζουν την επιφάνεια της θάλασσας και δεν ασχολούνται με το πετρέλαιο που «κολλάει» στον βυθό, με αποτέλεσμα αυτό να επανέρχεται συνεχώς, καταγγέλλει σχεδόν δέκα μέρες μετά το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ» που γέμισε πετρέλαιο την Σαλαμίνα και το παραλιακό μέτωπο της Αττικής στον Σαρωνικό, ο διευθυντής της οργάνωσης «Αρχιπέλαγος» Θοδωρής Τσιμπίδης.
«Το πετρέλαιο είναι δύσκολο υλικό, σύνθετο με 3.000 στοιχεία. Όταν έρχεται σε επαφή με το νερό κάποια υλικά φτάνουν στην επιφάνεια, κάποια άλλα βυθίζονται και ένα μέρος ενσωματώνεται στο νερό», δήλωσε ο κ. Τσιμπίδης μιλώντας στον Real FM και προειδοποιώντας πως «
αυτό που θα κατακαθίσει στο βυθό θα μείνει χρόνια, αν δεν πάρουμε μέτρα. Σύμφωνα με τη διεθνή εμπειρία, μένει 25 χρόνια σκεπάζοντας το ίζημα της θάλασσας και το νεκρώνει»!
Ο ίδιος τονίζει ότι «υπάρχει τρόπος να καθαριστεί, αλλά πρέπει να γίνει γρήγορα» υπογραμμίζοντας, ωστόσο, πως «δεν νομίζω ότι ασχολείται κανείς με αυτό. Καθαρίζουν τις ακτές από το πετρέλαιο και το βρίσκουν συνεχώς μπροστά τους. Οι κρατικοί φορείς είναι ανύπαρκτοι. Όταν έγινε το ναυάγιο έτρεχαν να κάνουν συμβάσεις με τις εταιρείες. Υπάρχουν τρόποι να καθαριστεί ο βυθός, πρέπει να φέρουν σύγχρονες τεχνολογίες που έχουν λίγα κράτη και να εντοπίσουν την μόλυνση για να καθαριστεί άμεσα, πριν το πετρέλαιο κατακαθίσει πάνω στο ίζημα του βυθού».
Εν τω μεταξύ, όπως αποκαλύφθηκε μόλις χθες, δέκα μέρες μετά το ναυάγιο, οι αρμόδιοι έστειλαν και πλοίο χωρίς πιστοποιητικά να κάνει απάντληση πετρελαίου στο δεξαμενόπλοιο!
Την ίδια ώρα και ενώ οι πληγές του Σαρωνικού κακοφορμίζουν και πυορροούν εξαιτίας της τεραάστιας οικολογικής καταστροφής από την πετρελαιοκηλίδα, το κενό στη νομοθεσία για τις αντιρρυπαντικές εταιρείες παραμένει. Το νομικό πλαίσιο έχει ρήγματα με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν προϋποθέσεις για τη λειτουργία των εταιρειών.
«Ο νόμος 743/77 για την προστασία του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος αναφέρει ότι πρέπει να υπάρχουν αναγνωρισμένες εταιρείες που ασχολούνται με την αντιρρύπανση ώστε να έχουν και κυρώσεις αν κάτι πάει στραβά. Όμως για να ισχύσουν οι προϋποθέσεις μίας τέτοιας εταιρείας θα πρέπει να εκδοθεί Π.Δ. Κάτι το οποίο δεν έχει γίνει» επισημαίνει στο protothema.gr στέλεχος εταιρείας που συμμετέχει στην επιχείρηση αντιρρύπανσης του Σαρωνικού:
«Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ανακατεύεται ο καθένας με αυτή την δουλειά, να μην υπάρχουν δουλειές και οι μεγάλες εταιρείες να μην κάνουν τις επενδύσεις που θα ήθελαν» και συνεχίζει:
«Βάσει του Π.Δ. Θα γινόντουσαν υποχρεωτικά και σε τακτικά χρονικά διαστήματα ασκήσεις από τις εταιρείες σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα. Όμως δεν γίνονται ασκήσεις με το Λιμενικό Σώμα. Επίσης θα έπρεπε ο κάθε Δήμος να είχε σχέδιο εκτάκτου ανάγκης για τέτοιες περιπτώσεις. Να μην προκαλείται πανικός» και καταλήγει: «Πρέπει από τα υπάρχοντα τέλη που καταβάλει μία πλοιοκτήτρια εταιρεία όταν καταπλέει ένα πλοίο της στη ράδα στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή του Πειραιά να κρατιέται ένα ποσό και να αποδίδεται είτε στον δήμο Σαλαμίνας είτε στο Λιμενικό Ταμείο ώστε με τα χρήματα αυτά να μπορεί να συντηρείται και να εκσυγχρονίζεται συνεχώς ο μηχανισμός για την αντιρρύπανση στην περιοχή η οποία επιβαρύνεται τα μέγιστα».
Εν αναμονή νέου πλοίου για την απάντληση
Στο μεταξύ από χθες η απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο Δ/Ξ «ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ» έχει σταματήσει από το πλοίο που την εκτελούσε. Σύμφωνα με την ανάδοχο εταιρεία, σήμερα Τετάρτη 20-09-2017, νέο πλοίο θα συνεχίσει τις εργασίες απάντλησης.
Με βάση την ενημέρωση της εταιρείας που έχει αναλάβει την απάντληση του φορτίου από το Δ/Ξ “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”, έχουν απαντληθεί περίπου μέχρι στιγμής, 1550 τόνοι.
Στις εργασίες αντιρρύπανσης θα συνδράμει την ανάδοχο εταιρεία το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε. και το Τμήμα Βιοχημικής του Πανεπιστημίου της Κρήτης. Στις εργασίες αντιρρύπανσης που εκτελούνται δεν γίνεται η παραμικρή χρήση χημικών ουσιών παρά μόνο χρήση μηχανικών μέσων.
Σήμερα η κυβερνητική «απολογία»
Ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής αφού ενημέρωσε τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ που μετέχουν στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Προστασίας Περιβάλλοντος της Βουλής, αυτή την ώρα ενημερώνει την Επιτροπή σε πλήρη σύνθεση, σε μία προσπάθεια να απαντήσει στα δεκάδες ερωτήματα για τις ενέργειες της κυβέρνησης και να πείσει ότι έχουν γίνει όλα όσα έπρεπε να γίνουν για την αντιμετώπιση του προβλήματος. Σημειωτέον ότι την τελευταία στιγμή απετράπη μετωπική της κυβέρνησης με τους εμπλεκόμενους δημάρχους, των οποίων οι περιοχές έχουν υποστεί ζημιές και παρά ταύτα δεν είχε προσκληθεί αρχικά στη συνεδρίαση της Επιτροπής. Αφού υπήρξε κοινή δήλωση διαμαρτυρίας έξι δημάρχων, αλλά και πολιτική παρέμβαση από την αντιπολίτευση, οι άνθρωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης προσκλήθηκαν τελικά στη διαδικασία.
Δημήτρης Διαμαντίδης: Ανοιχτή επιστολή προς τον Κουρουμπλή
Με ανοιχτή επιστολή του προς τον υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας ο Δημήτρης Διαμαντίδης μέλος του τομέα επικοινωνίας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης και συντονιστής ναυτιλίας στο Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών έρχεται να δώσει μία άλλη πτυχή στο ζήτημα της οικολογικής ρύπανσης του Σαρωνικού.
Όπως υποστηρίζει ο ίδιος κατά τις τεχνικές εργασίες καθαρισμού φαίνεται να μην χρησιμοποιήθηκαν όλα τα μέσα προκειμένου να απορρυπανθούν οι ακτές.
Αναλυτικά η επιστολή του Δημήτρη Διαμαντίδη:
«Ακούγοντας τον υπ. Ναυτιλίας να δηλώνει ‘’δεν ρίξαμε ούτε 1 κιλό χημικά στη θάλασσα’’ οφείλω να παραθέσω τα παρακάτω για να ενημερωθεί και ο κόσμος.
Με βάση τις εταιρείες καθαρισμού τα βήματα που πρέπει να ακολουθηθούν για τον περιορισμό της ρύπανσης είναι τα εξής:
1) Εντοπίζεται το μέγεθος και το είδος της πετρελαιοκηλίδας
2) Τοποθετείται προστατευτικό δίχτυ
3) Χρησιμοποιούνται όλα τα απορροφητικά μέσα που έχουμε στη διάθεση μας
4) Κατόπιν, και αφού εξαντλήσουμε όλα τα απορροφητικά μέσα που έχουμε στη διάθεσή μας, ψεκάζουμε την απαιτούμενη ποσότητα του διασκορπιστικού προϊόντος με τον κατάλληλο εξοπλισμό πάνω από την πετρελαιοκηλίδα.
5) Περιμένουμε μερικά λεπτά μέχρι να λάβει χώρα η γαλακτωματοποίηση της κηλίδας
Με λίγα λόγια από τα συμφραζόμενα του Υπουργού, καταλαβαίνω ότι η διαδικασία έφτασε ως το βήμα 2 .
Δηλαδή συμπεραίνουμε πως το μόνο που έκαναν ήταν να εντοπίσουν την πετρελαιοκηλίδα και να τοποθετήσουν το προστατευτικό δίχτυ. Τίποτα άλλο.
Ερώτημα προς τον υπ. Ναυτιλίας:
Α) Γνωρίζει ότι το Ελληνικό κράτος με την υπ’ αριθ. 5219/Φ. 11/4/2000 (ΦΕΚ 455/Β/4.4.2000) κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Υγείας Πρόνοιας, Εμπορικής Ναυτιλίας καθορίζει ‘’ προδιαγραφές και έλεγχο καταλληλότητας των χημικών διασκορπιστικών ουσιών εξουδετέρωσης της ρύπανσης της θάλασσας από πετρέλαιο» ;
Β) Έχει επίγνωση ότι με βάση το ΦΕΚ 1794 ( ΤΕΥΧΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ – 08 AYΓ 2011 – 24567 )
«ΓΕΝΙΚΟ ΧΗΜΕΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΑΝΩΤΑΤΟ ΧΗΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ
Εγκρίνει το προϊόν « ΧΧΧ OIL SPILL DISPERSANT» ως χημική διασκορπιστική ουσία πετρελαιοκηλίδων 3ης γενιάς τύπου 2 και 3.
Η έγκριση χορηγείται με επταετή ισχύ και εκδίδεται αποκλειστικά για την κατατεθειμένη σύνθεση, την εμπορική ονομασία, το καθορισμένο πεδίο εφαρμογής και χρήση σύμφωνα με τις οδηγίες του παρασκευαστή όπως έχουν κατατεθεί στο φάκελο του προϊόντος.”;
Γ) Πόσα χρήματα έχει δαπανήσει το υπ. Ναυτιλίας για την αγορά των διασκορπιστικών υλικών ;
Δ) Αν αγοράζουμε αυτές τις ουσίες για να μην τις χρησιμοποιούμε την κατάλληλη στιγμή, για ποιον λόγο τις αγοράζουμε»;