Όταν το ChatGPT εμφανίστηκε στο προσκήνιο στα τέλη του 2022, ο ιδρυτής του πρακτορείου δημοσίων σχέσεων Anurag Garg ήθελε πολύ να ενσωματώσει γρήγορα την τεχνολογία στη ροή εργασίας της 11μελούς ομάδας του, ώστε η επιχείρηση να μπορέσει να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της.
Ο κ. Garg ενθάρρυνε τους υπαλλήλους του να χρησιμοποιούν το γλωσσικό εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης για τον μακρύ κατάλογο των καθημερινών εργασιών του πρακτορείου, από το να βρουν ιδέες για ιστορίες για τους πελάτες, να προσφέρουν στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και να μεταγράφουν σημειώσεις από συναντήσεις και συνεντεύξεις.
Αλλά αντί να αυξήσει την παραγωγικότητα της ομάδας, δημιούργησε άγχος και ένταση.
Το προσωπικό ανέφερε ότι οι εργασίες έπαιρναν στην πραγματικότητα περισσότερο χρόνο, καθώς έπρεπε να δημιουργήσουν μια σύντομη περιγραφή και προτροπές για το ChatGPT, ενώ έπρεπε, επίσης, να ελέγξουν διπλά την παραγωγή του για ανακρίβειες, από τις οποίες υπήρχαν πολλές.
Και κάθε φορά που ανανεωνόταν η πλατφόρμα, έπρεπε να μαθαίνουν τα νέα χαρακτηριστικά της, γεγονός που, επίσης, απαιτούσε επιπλέον χρόνο.
«Υπήρχαν πάρα πολλοί περισπασμοί. Η ομάδα παραπονέθηκε ότι οι εργασίες τους έπαιρναν διπλάσιο χρόνο, επειδή πλέον περιμέναμε να χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης», λέει ο κ. Garg, ο οποίος διευθύνει την Everest PR και μοιράζει τον χρόνο του μεταξύ ΗΠΑ και Ινδίας.
«Όλος ο στόχος της εισαγωγής της τεχνητής νοημοσύνης στην εταιρεία ήταν να απλοποιήσει τις ροές εργασίας των ανθρώπων, αλλά στην πραγματικότητα έδινε σε όλους περισσότερη δουλειά να κάνουν και τους έκανε να αισθάνονται αγχωμένοι και εξαντλημένοι».
Ως ηγέτης επιχειρήσεων, ο κ. Garg άρχισε, επίσης, να αισθάνεται συγκλονισμένος από τον αυξανόμενο αριθμό εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης που λανσάρονταν και να αισθάνεται ότι έπρεπε να συμβαδίζει με κάθε νέα προσθήκη. Δεν χρησιμοποιούσε μόνο το ChatGPT όπως η ομάδα του, αλλά και το Zapier για την παρακολούθηση των εργασιών της ομάδας και το Perplexity για να συμπληρώνει την έρευνα πελατών.
«Υπάρχει μια υπερχείλιση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης στην αγορά και κανένα εργαλείο δεν λύνει πολλαπλά προβλήματα. Ως αποτέλεσμα, έπρεπε συνεχώς να παρακολουθώ πολλαπλά εργαλεία ΤΝ για την εκτέλεση εργασιών, γεγονός που γινόταν όλο και πιο μπερδεμένο. Ήταν δύσκολο να παρακολουθήσω ποιο εργαλείο έπρεπε να κάνει τι, και άρχισα να απογοητεύομαι εντελώς», λέει ο κ. Garg.
«Η αγορά κατακλύζεται από εργαλεία AI, οπότε αν επενδύσω σε μια συγκεκριμένη εφαρμογή σήμερα, υπάρχει μια καλύτερη διαθέσιμη την επόμενη εβδομάδα. Υπάρχει μια συνεχής καμπύλη εκμάθησης για να παραμείνω σχετικός, την οποία δυσκολευόμουν να διαχειριστώ, με αποτέλεσμα να οδηγούμαι σε εξουθένωση».
Ο κ. Garg υπαναχώρησε από την εντολή ότι η ομάδα πρέπει να χρησιμοποιεί την ΤΝ σε όλες τις εργασίες της, και τώρα τη χρησιμοποιούν κυρίως για ερευνητικούς σκοπούς -και όλοι είναι πολύ πιο ευτυχισμένοι.
«Ήταν μια φάση εκμάθησης για εμάς. Η εργασία είναι πιο εύχρηστη τώρα, καθώς δεν χρησιμοποιούμε πάρα πολλά εργαλεία ΤΝ. Επιστρέψαμε στο να γίνονται όλα απευθείας από την ομάδα, και νιώθουν πιο συνδεδεμένοι και εμπλέκονται περισσότερο στη δουλειά τους. Είναι πολύ καλύτερα», λέει ο κ. Garg.
Το άγχος που βίωσαν ο κ. Garg και η ομάδα του χρησιμοποιώντας εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην εργασία αντανακλάται σε πρόσφατη έρευνα.
Τεχνητή νοημοσύνη σε προγράμματα
Σύμφωνα με το BBC, σε έρευνα της πλατφόρμας ελεύθερων επαγγελματιών Upwork σε 2.500 εργαζόμενους γνώσης στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία και τον Καναδά, το 96% των κορυφαίων στελεχών δηλώνουν ότι αναμένουν από τη χρήση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης να αυξήσει τα συνολικά επίπεδα παραγωγικότητας της εταιρείας τους -με το 81% να αναγνωρίζει ότι έχουν αυξηθεί οι απαιτήσεις από τους εργαζόμενους κατά το τελευταίο έτος.
Ωστόσο, το 77% των εργαζομένων που συμμετείχαν στην έρευνα δηλώνουν ότι τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης στην πραγματικότητα μείωσαν την παραγωγικότητά τους και αύξησαν τον φόρτο εργασίας τους. Και το 47% των εργαζομένων που χρησιμοποιούν AI στην έρευνα δηλώνουν ότι δεν έχουν ιδέα πώς να επιτύχουν την αύξηση της παραγωγικότητας που περιμένουν οι εργοδότες τους.
Ως αποτέλεσμα, το 61% των ανθρώπων πιστεύει ότι η χρήση της ΤΝ στην εργασία θα αυξήσει τις πιθανότητες να βιώσουν επαγγελματική εξουθένωση -που φτάνει στο 87% των ατόμων κάτω των 25 ετών, όπως αποκαλύφθηκε σε ξεχωριστή έρευνα σε 1.150 Αμερικανούς, από την εταιρεία σύνταξης βιογραφικών σημειωμάτων Resume Now.
Η έρευνα της Resume Now υπογραμμίζει επίσης πώς το 43% των ανθρώπων πιστεύει ότι η ΤΝ θα επηρεάσει αρνητικά την ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.
Είτε η τεχνολογία βασίζεται στην τεχνητή νοημοσύνη είτε όχι, οι έρευνες δείχνουν ότι πολλοί εργαζόμενοι αισθάνονται ήδη καταβεβλημένοι.
Μια περαιτέρω μελέτη της πλατφόρμας διαχείρισης εργασίας Asana υπογραμμίζει την επίδραση της εισαγωγής περισσότερων εφαρμογών που βασίζονται στην εργασία.
Στην έρευνά της σε 9.615 εργαζόμενους που ασχολούνται με τη γνώση στην Αυστραλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιαπωνία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, διαπίστωσε ότι, από εκείνους που χρησιμοποιούν έξι έως 15 διαφορετικές εφαρμογές στο χώρο εργασίας, το 15% δηλώνει ότι χάνει μηνύματα και ειδοποιήσεις λόγω του αριθμού των εργαλείων.
Για όσους χρησιμοποιούν 16 ή περισσότερες, το 23% δηλώνει ότι είναι λιγότερο αποδοτικοί και ότι μειώνεται η προσοχή τους λόγω της συνεχούς εναλλαγής εφαρμογών.
Όπως σχολίασε στη μελέτη η Cassie Holmes, καθηγήτρια διοίκησης στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας στο Λος Άντζελες: «Η χρήση πολλαπλών εφαρμογών απαιτεί επιπλέον χρόνο για την εκμάθησή τους και την εναλλαγή μεταξύ τους, και αυτός ο χαμένος χρόνος είναι οδυνηρός, επειδή είμαστε τόσο ευαίσθητοι στη σπατάλη χρόνου».