Βορίδης: Νομοθετική βελτίωση επί του άρθρου 44, που ρυθμίζει θέματα ημερήσιας διάταξης στα δημοτικά συμβούλια, έφερε ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης, κατά τη χθεσινή…
τελευταία συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής, η οποία επεξεργάστηκε το νομοσχέδιο με τίτλο “Συμπληρωματικά μέτρα για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/788 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την Ευρωπαϊκή Πρωτοβουλία Πολιτών και του Εκτελεστικού Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1799 της Επιτροπής για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα επιμέρους επιγραμμικά συστήματα συγκέντρωσης – Διατάξεις σχετικές με την εκλογική διαδικασία και τον έλεγχο εσόδων και δαπανών κομμάτων, συνασπισμών και υποψηφίων βουλευτών και αιρετών – Λοιπές διατάξεις Υπουργείου Εσωτερικών”.
Απαντώντας στην κριτική, ότι η κυβέρνηση δεν επιτρέπει στις αντιπολιτευόμενες δημοτικές παρατάξεις να θέτουν προς συζήτηση θέματα εκτός ημερήσιας διάταξης, ο κ. Βορίδης τόνισε ότι, προφανώς, δεν τον ενδιαφέρει η φίμωση των παρατάξεων, αλλά η εύρυθμη και ομαλή λειτουργία των Δημοτικών Συμβουλίων.
Περιγράφοντας την βελτιωμένη διάταξη, είπε ότι, “48 ώρες πριν από τη σύνταξη της πρόσκλησης του προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου προς τα μέλη του, για να προσέλθουν στη συνεδρίαση, (η βελτιωμένη διάταξη) δίνει τη δυνατότητα στους επικεφαλής των παρατάξεων να υποβάλουν αίτημα, ώστε να συμπεριληφθεί ένα θέμα στην ημερησία διάταξη. Εκεί, υπάρχουν δύο δυνατότητες: Να γίνει αποδεκτό το αίτημα ή να μην γίνει. Εάν γίνει αποδεκτό, τότε, αυτό γίνεται τμήμα της ημερήσιας διάταξης, και συζητείται κανονικά. Εάν δεν γίνει δεκτό, τότε, υπάρχουν πάλι δύο δυνατότητες, οι οποίες μετακινούνται, όχι προς τον πρόεδρο του ΔΣ για απόφαση, αλλά προς το ίδιο το Δημοτικό Συμβούλιο: Στο τέλος της συνεδρίασης, και αφού έχουν τελειώσει τα ζητήματα της ημερήσιας διάταξης, τότε μπορούν να τεθούν τα θέματα αυτά. Εκεί, το ΔΣ έχει τη δυνατότητα να αποφασίσει, εάν θέλει να τα συζητήσει ούτως ή άλλως, ή να απορρίψει τη συζήτηση. Αν θέλει μπορεί να τα συζητήσει εκείνη την ημέρα. Τότε, συνεχίζεται η συνεδρίαση του ΔΣ και τα συζητά, και λαμβάνει απόφαση, ή, αν θέλει, μπορεί να αναβάλει τη συζήτηση αυτών των θεμάτων σε ειδική, έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ, που όμως δεν μπορεί να απέχει περισσότερες από 15 μέρες”.
Έτσι, συμπέρανε ο κ. Βορίδης “γίνεται ολοκληρωμένη στάθμιση των δικαιωμάτων της μειοψηφίας αλλά και, ταυτόχρονα, της εύρυθμης λειτουργίας του Δημοτικού Συμβουλίου”.
Την εκτίμηση ότι ξανά, ο πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου θα αποφασίζει για το τι θα εισαχθεί ή όχι στο δημοτικό συμβούλιο εξέφρασε ο εισηγητής της μειοψηφίας Δ. Καλαματιανός. Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι θα μελετήσει τη νέα ρύθμιση, σημείωσε ωστόσο ότι “το διάστημα των 15 ημερών δεν μπορεί να περιλαμβάνει ζητήματα κατεπείγοντος χαρακτήρα”.
Την πρόθεση του κόμματός της να ζητήσει ονομαστική ψηφοφορία επί του άρθρου 44 διατύπωσε η αγορήτρια του Κινήματος Αλλαγής Ευαγγελία Λιακούλη: “Κάνετε μικρά μερεμέτια εν είδει βελτίωσης.. [..] Ουσιαστικά λέτε, ότι αυτό το επείγον θέμα, που μπορεί να έχει προκύψει την ίδια ώρα, την ίδια μέρα, πριν από δυο – τρεις ώρες, [..] και μάς λέτε με τη νομοτεχνική ότι, δύο μέρες πριν, να μαντέψει ο επικεφαλής της παράταξης και να το πάει αυτό στο Δημοτικό Συμβούλιο..”
Ο αγορητής του ΚΚΕ Μανώλης Συντυχάκης είπε ότι η νομοθετική που κατέθεσε η κυβέρνηση, επί της ουσίας, δεν αλλάζει τίποτα από τις προθέσεις της κυβέρνησης. Δηλαδή, να φιμώσει τη φωνή όχι του δημοτικού συμβουλίου και των παρατάξεων, αλλά των ίδιων των τοπικών κοινωνιών.
Ο αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Αντ. Μυλωνάκης είπε ότι ήταν πρόταση του κόμματός του “να δώσουμε ένα διήμερο προθεσμίας στους επικεφαλής των παρατάξεων, να φέρουν το θέμα στο δημοτικό συμβούλιο, να το εγκριθεί και να περάσει ή να μην περάσει, και να συζητηθεί μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα”.
Επίσης, για το άρθρο 44, η αγορήτρια του ΜέΡΑ25, Μαρία Απατζίδη είπε ότι σκοπός της κυβέρνησης είναι “να φιμώσετε τις αντιπολιτευόμενες φωνές, ώστε να πάμε σε fast-track διαδικασίες, οι οποίες θα περνάνε για να εξυπηρετηθούν κάποια ιδιωτικά συμφέροντα [..] Για τον κ. υπουργό, η ίδια η Δημοκρατία είναι μία καθυστέρηση”.
Σχολιάζοντας τις τοποθετήσεις των όσων άσκησαν κριτική, ο υπουργός Εσωτερικών, Μάκης Βορίδης έκανε λόγο για “μηδενιστική προσέγγιση [..] Αντιλαμβάνεστε το πολιτικό Δημοτικό Συμβούλιο, όχι ως ένα συλλογικό διοικητικό όργανο, το οποίο έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες από το νόμο και αυτές πρέπει να εκτελεί, αλλά το αντιλαμβάνεστε, ως ένα όργανο πολιτικής ζύμωσης [..] Το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι Κοινοβούλιο. Το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είναι όργανο πολιτικής ζύμωσης. Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι συλλογικό διοικητικό όργανο και έχει τις αρμοδιότητες, μόνο αυτές, που του αποδίδει ο νομοθέτης. Καμία άλλη”.
Ο κ. Βορίδης έφερε ως παράδειγμα πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας, για τον Ελαιώνα. “Η συζήτηση αυτή κράτησε δύο ώρες. Για ένα ζήτημα, όπου όλα τα μέλη συμφωνούσαν ότι δεν έχει καμία αρμοδιότητα το Δημοτικό Συμβούλιο. Με δύο λόγια, είτε λέγαν το Α, είτε λέγαν το Β, καμία διοικητική σημασία. Κατέληξε, δε, αυτή η συζήτηση στο να απορριφθεί μια πρόταση του κινήματος, που ερχόταν από την Αριστερά. Πριν από δυο ώρες ξεκίνησαν να συζητούν οι άνθρωποι τα θέματα που είχαν. Τα θέματα αυτά συζητούντο, ανά θέμα, σε ένα λεπτό. Διότι, ένα καταπονημένο Δημοτικό Συμβούλιο δεν καθόταν να εμβαθύνει στο θέμα. Λέω εγώ: Ποιο από τα δύο ήταν η δουλειά του Δημοτικού Συμβουλίου; Να συζητήσει επί δύο ώρες ένα θέμα για το οποίο δεν είχε καμία διοικητική αρμοδιότητα, ή να κάτσει να εμβαθύνει και να μελετήσει πάνω στα θέματα που είναι κατ’ εξοχήν θέματα του Δημοτικού Συμβουλίου; Αυτό εσάς, ίσως να μην σας απασχολεί καθόλου και να μου θέτετε κάτι θέματα δημοκρατίας. ‘Αρα λοιπόν, εγώ σας λέω ότι, ο μηδενιστικός τρόπος με τον οποίο αντιπολιτεύεται η αριστερή αντιπολίτευση. Στη πραγματικότητα αποκαλύπτεται και με το τρόπο που στάθηκε απέναντι σε αυτές τις διορθώσεις και τις νομοτεχνικές βελτιώσεις, για τις οποίες ευχαριστώ ιδιαιτέρως τη Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ” είπε ο κ. Βορίδης.