Τον Νοέμβριο 2020, ο εποχικά διορθωμένος δείκτης όγκου λιανικού εμπορίου, δηλαδή η αξία των πωλήσεων σε σταθερές τιμές, συρρικνώθηκε κατά -6,2% σε σχέση με τον Οκτώβριο 2020 και κατά -6,4% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019.
Ποιες κατηγορίες καταστημάτων οδήγησαν σε αυτό το αποτέλεσμα;
Τα στοιχεία δείχνουν συρρίκνωση του όγκου των πωλήσεων στην ένδυση-υπόδηση κατά -8,0% MoM, στα βιβλία-χαρτικά-λοιπά είδη κατά -6,2% MoM και στα πολυκαταστήματα κατά -1,9% MoM.
Οι υπόλοιπες κατηγορίες καταστημάτων κινήθηκαν ανοδικά, με τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων (super markets), τα τρόφιμα-ποτά-καπνός και τα φαρμακευτικά-καλλυντικά να ξεχωρίζουν.
Η μείωση του όγκου των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο τον Νοέμβριο 2020 ήταν αναμενόμενη καθότι ο εν λόγω μήνας ήταν ο πρώτος του δεύτερου γύρου των περιοριστικών μέτρων (2ο lock-down).
Η σύγκριση με το 1ο Lockdown
Σε σύγκριση με τον Απρίλιο 2020 και το 1ο lockdown, η προαναφερθείσα πτώση ήταν αρκετά ηπιότερη.
Η έξαρση των κρουσμάτων του κορωνοϊού COVID-19 από τα μέσα του Οκτωβρίου 2020 και έπειτα, δημιούργησε προσδοκίες για έναν νέο γύρο περιοριστικών μέτρων.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα νοικοκυριά να επισπεύσουν την πραγματοποίηση αγορών προϊόντων για την ικανοποίηση των αναγκών τους κατά τη διάρκεια του αναμενόμενου τότε 2ου lockdown.
Ένα μέρος των εν λόγω δαπανών έλαβε χώρα τις πρώτες μέρες του Νοεμβρίου 2020, δηλαδή λίγο πριν την έναρξη ισχύος των νέων μέτρων, και περιόρισε σε έναν βαθμό τις απώλειες για το σύνολο του μήνα.
Τα στοιχεία του Δεκεμβρίου 2020 για τον δείκτη όγκου λιανικού εμπορίου είναι προγραμματισμένο να δημοσιευτούν στις 26/2/2021.
Το μερικό άνοιγμα της αγοράς κατά τη διάρκεια της εορ-ταστικής περιόδου με τη μέθοδο της παράδοσης εκτός (click away) δύναται να αντιστάθμισε σε έναν βαθμό, έστω και μικρό, τις αρνητικές συνέπειες των περιοριστικών μέτρων.