Το πρωί της Πέμπτης το Υπουργείο Οικονομικών και Εθνικής Οικονομίας ανακοίνωσε μια έκτακτη εισφορά 33% στα υπερκέρδη των διυλιστηρίων. Λίγη ώρα αργότερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στον Realfm ανέφερε ότι η κυβέρνηση στοχεύει να αντλήσει περίπου 300 εκατομμύρια ευρώ
«Πρόκειται για μία δίκαιη απόφαση λόγω των πολύ υψηλών κερδών ως αποτέλεσμα σημαντικών αλλαγών στην διεθνή αγορά πετρελαιοειδών. Τα έσοδα, που αναμένεται να είναι μικρότερα από τα αντίστοιχα του 2022, κοντά στα 300 εκατομμύρια ευρώ θα κατευθυνθούν στη στήριξη του Προϋπολογισμού και ασφαλώς στη στήριξη ευάλωτων ομάδων στο τέλος του έτους και δη εκείνων των χαμηλοσυνταξιούχων, που δεν έχουν δει αύξηση λόγω της προσωπικής διαφοράς», τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Τα επόμενα βήματα
Όπως ανέφερε και ο κ. Μητσοτάκης, αυτοί που έχουν προτεραιότητα είναι οι συνταξιούχοι και τώρα το ΥΠΕΘΟ θα πρέπει να «τρέξει» προκειμένου να ξεκαθαριστεί πόσοι είναι αυτοί που χάνουν την αύξηση των αποδοχών τους από 1/1/2025.
Στη συνέχεια, το υπουργείο Οικονομικών θα είναι σε θέση να γνωρίζει ποιες άλλες ευάλωτες κοινωνικές ομάδες θα μπορέσουν να προστεθούν στο επίδομα που θα έχει μορφή κοινωνικού μερίσματος και αναμένεται να καταβληθεί κοντά στα Χριστούγεννα.
Το «ξεκαθάρισμα» για το ποιοι θα λάβουν τα χρήματα αναμένεται να ολοκληρωθεί από το ΥΠΕΘΟ μέσα στο καλοκαίρι και οι σχετικές ανακοινώσεις δεν αποκλείεται να γίνουν από τον ίδιο των Κυριάκο Μητσοτάκη στην ομιλία του στην ΔΕΘ. Από τα 300 εκατομμύρια ευρώ, τα 250 υπολογίζεται ότι θα διατεθούν για το σχετικό επίδομα και τα υπόλοιπα 50 αναμένεται να ενισχύσουν το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων.
Σε περίπτωση που ακολουθηθεί το παλαιό μοντέλο για το κοινωνικό μέρισμα, δικαιούχοι θα είναι συνταξιούχοι με προσωπική διαφορά και άθροισμα κύριων και επικουρικών συντάξεων έως 1600 ευρώ το μήνα. Σε αυτή την κοινωνική ομάδα, το επίδομα θα κυμανθεί κλιμακωτά από 100 έως 250 ευρώ.
Αν τελικά περισσέψουν χρήματα, τότε στο επίδομα αναμένεται συμπεριληφθούν ανασφάλιστοι υπερήλικες, άτομα με αναπηρία και μακροχρόνια άνεργοι.
Οι αλλαγές στον ΦΠΑ
Την ίδια ώρα, από την 1η Ιουλίου μονιμοποιείται ο μειωμένος συντελεστής στα ταξί. Συγκεκριμένα από το 24% στο 13%, με το εκτιμώμενο ετήσιο δημοσιονομικό κόστος να ανέρχεται σε 45 εκατομμύρια ευρώ.
Επιπλέον μειωμένος παραμένει ο συντελεστής και σε καφέ, κακάο, τσάι και χαμομήλι σε take away και delivery. Το εκτιμώμενο δημοσιονομικό κόστος σε αυτή την περίπτωση είναι 65 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Αντίθετα ο ΦΠΑ επανέρχεται στο 24% μόνο στα σερβιριζόμενα, κατά αναλογία με τα υπόλοιπα μη αλκοολούχα ποτά, με εκτιμώμενη εξοικονόμηση στα 43 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Παράγοντες της κυβέρνησης τονίζουν ότι η επιστροφή στο 24% έγινε επειδή στα σεβιριζόμενα υπάρχει μια πρόσθετη υπηρεσία που τα διαφοροποιεί από το take away και το delivery.