Το είχε αγοράσει ο Τσοχατζόπουλος, θα το… πουλούσε η κυβέρνηση Ν.Δ. – ΠΑΣΟΚ, ενώ στις προγραμματικές δηλώσεις του ο είχε υποσχεθεί να πουλήσει το ένα από τα τρία – Τελικά ενέκρινε δαπάνη για την επισκευή του.

Παρά τις κυβερνητικές διαψεύσεις για το του αεροσκάφους που χρησιμοποιεί ο για τις μετακινήσεις του, αποτελεί αδιάψευστο γεγονός ότι η χρήση του πολυτελούς Gulfstream είναι ένα σπορ που κοστίζει ακριβά.

Στην αντιπαράθεση που ξέσπασε την περασμένη εβδομάδα μετά την απόφαση του πρωθυπουργού να μεταβεί στην Κούβα για να αποχαιρετήσει τον Φιντέλ Κάστρο, η κυβέρνηση επιχείρησε να υποβαθμίσει το κόστος χρήσης του πρωθυπουργικού αεροσκάφους, αποσιωπώντας το κόστος συντήρησης και των επισκευών του πολυτελούς 15θέσιου Gulfstream και δίνοντας στη δημοσιότητα μόνο το κόστος των καυσίμων. Το κόστος συντήρησης, όμως, είναι αυτό που καθιστά απαγορευτική τη χρήση τέτοιων αεροσκαφών σε οποιονδήποτε δεν είναι πολυεκατομμυριούχος και δημιουργεί πολιτικό κόστος στους πολιτικούς που το χρησιμοποιούν αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος…

Από επίσημα έγγραφα του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας που αποκαλύπτει σήμερα το «ΘΕΜΑ» προκύπτει ότι, πέραν του κόστους των καυσίμων, των τελών ελλιμενισμού και της απασχόλησης προσωπικού, το αεροσκάφος αυτό απαιτεί ένα πολύ υψηλό κόστος συντήρησης. Και αυξάνεται ακόμη περισσότερο όταν καταπονείται από συνεχή χρήση, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, αφού το αεροσκάφος του πρωθυπουργού χρησιμοποιούν και πολλά άλλα κυβερνητικά στελέχη – πολλές φορές χωρίς να υπάρχει λόγος ή όταν δεν υπάρχει τακτική αεροπορική σύνδεση με τον προορισμό τους.

Κατόπιν εισηγήσεων ειδικών εμπειρογνωμόνων που έχουν υποχρέωση να διασφαλίσουν με κάθε τρόπο την ασφάλεια και την αξιοπιστία του πρωθυπουργικού αεροσκάφους, εγκρίθηκε μόλις πριν από έναν μήνα (στις 4 Νοεμβρίου) η πρώτη απόφαση για , συντήρησης και περιοδικών επιθεωρήσεων, συνολικού ύψους 850.000 ευρώ.

Από το ποσό αυτό το 50% καταβλήθηκε ήδη ως προκαταβολή στην ελβετική εταιρεία AMAC Aerospace Switzerland Ltd. για να προγραμματιστούν οι εργασίες συντήρησης και επισκευής όταν το αεροσκάφος συμπληρώσει τις προβλεπόμενες ώρες πτήσης.

Φαίνεται όμως ότι το ποσό αυτό δεν καλύπτει όλες τις ανάγκες συντήρησης που απαιτούνται για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, διότι με προηγούμενη απόφαση που ελήφθη στις 28 Απριλίου του 2016, επίσης μετά από εισήγηση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, υπογράφηκε τετραετής συμφωνία-πλαίσιο για τη συντήρηση του πρωθυπουργικού αεροσκάφους με αρχικό προϋπολογισμό 3,4 εκατ. ευρώ!

Από αυτά τα 1.889.718,37 ευρώ αποτελούν το τίμημα της εγγραφής στη συμφωνία, ενώ το υπόλοιπο ποσό είναι δυνατόν να τροποποιείται κάθε χρόνο ανάλογα με τις ανάγκες του κόστους συντήρησης.

Για την ετήσια συντήρηση θα καθορίζεται κάθε χρόνο το ακριβές ποσό έπειτα από διαπραγματεύσεις με την ελβετική εταιρεία που έχει αναλάβει όλη τη διαδικασία επιθεώρησής του, αλλά, όπως ορίζεται σαφώς στη σχετική απόφαση, το συνολικό ποσό συντήρησης και επισκευών «δεν δύναται να υπερβεί το εγκριθέν ποσό των 3,4 εκατ. ευρώ».

Βάσει των σχετικών εγγράφων, το πρωθυπουργικό αεροσκάφος (που δεν έχει ακόμη συμπληρώσει τις απαιτούμενες ώρες πτήσης που προβλέπονται από τις ρήτρες ασφαλείας) θα καθηλωθεί στο έδαφος για 45-50 ημέρες για να υποστεί εκτεταμένους ελέγχους ώστε να αποκατασταθούν όλες οι φθορές που τυχόν εντοπιστούν (διαβρώσεις, αντικατάσταση τεχνικών υλικών, πρόσθετος εξοπλισμός κ.ά.).

Οπως προκύπτει λοιπόν από τα έγγραφα αυτά, οι βόλτες με το πρωθυπουργικό αεροσκάφος κοστίζουν πολύ ακριβά και για τον λόγο αυτό κάθε άσκοπη χρήση του επιβαρύνει σημαντικά τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρέπει δε να σημειωθεί ότι αυτές δεν είναι οι μόνες δαπάνες που απαιτεί το πολυτελές Gulfstream για να είναι ασφαλές και αξιόπλοο. Κάθε χρόνο το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας καταβάλλει περίπου 16.000 δολάρια για να επικαιροποιεί την επιχειρησιακή και τεχνική βιβλιογραφία του. Στις 22 Ιουλίου 2016 εγκρίθηκε η καταβολή 16.050 δολαρίων για την αγορά αυτής της βιβλιογραφίας, ενώ στις 9 Οκτωβρίου 2015 είχαν καταβληθεί άλλα 15.400 δολάρια.

Πόσο κόστισε η Κούβα

Το κόστος πτήσης και συντήρησης του πρωθυπουργικού αεροσκάφους επανήλθε στην επικαιρότητα μετά την απόφαση του Αλέξη Τσίπρα να επισκεφθεί την Κούβα για την αποχαιρετιστήρια τελετή του Φιντέλ Κάστρο.

Το Μέγαρο Μαξίμου αναγκάστηκε να εκδώσει non paper για το κόστος του ταξιδιού προκειμένου να διαψεύσει δημοσιεύματα που ανέφεραν ότι στοίχισε στο Δημόσιο περίπου 300.000 δολάρια. «Τα καύσιμα στοίχισαν 16.700 ευρώ και η διαμονή, για το σύνολο του πληρώματος, 6.200 ευρώ. Σύνολο, δηλαδή, 22.900 ευρώ», ανέφερε το κυβερνητικό σημείωμα.

Ομως, όπως αποκάλυψε το protothema.gr, σύμφωνα με το επίσημο «τιμολόγιο» της Πολεμικής Αεροπορίας για το κόστος ανά ώρα πτήσης με τα κρατικά πτητικά μέσα, εν προκειμένω το VIP αεροσκάφος Gulfstream, το Δημόσιο χρεώνεται με 5.537,09 ευρώ, εφόσον σε αυτό περιλαμβάνονται τα καύσιμα, οι μισθοί των μελών του πληρώματος (αναλογικά για κάθε ώρα πτήσης) και το κόστος συντήρησης.

Με δεδομένο λοιπόν ότι η πτήση του πρωθυπουργού (Αθήνα – Μαδρίτη – Αβάνα – Μαδρίτη – Αθήνα) διήρκεσε 28 ώρες, είναι σαφές ότι μόνο η πτήση κόστισε τουλάχιστον 155.000 ευρώ. Σε αυτό θα πρέπει να προστεθεί το κόστος στάθμευσης στη Μαδρίτη, αλλά και αυτό της διαμονής του πληρώματος επί τέσσερις μέρες στην Αβάνα.

Συνεπώς το κόστος της πτήσης θα πρέπει να υπολογιστεί περίπου στις 160.000 ευρώ. Επίσης η κυβέρνηση δεν διευκρίνισε αν τα έξοδα της διαμονής των 10 ατόμων που συνόδευαν τον Αλέξη Τσίπρα στην Αβάνα πληρώθηκαν από την κυβέρνηση της Κούβας ή αν θα καταβληθούν από το Ελληνικό Δημόσιο που χρεώθηκε με το κόστος της διαμονής του πληρώματος.

Για το υπερβολικό κόστος συντήρησης και χρήσης των τριών κυβερνητικών αεροσκαφών που διαθέτει η Ελλάδα, ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση είχε ασκήσει σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση Σαμαρά.

Ξεχάστηκε και η δέσμευση για πώληση του Εmbraer

Ο ίδιος ο Αλέξης Τσίπρας μάλιστα παρουσιάζοντας τις προγραμματικές δηλώσεις της πρώτης κυβέρνησής του στη Βουλή, τον Φεβρουάριο του 2015, είχε δεσμευτεί ότι στο πλαίσιο του «συμβολικών κινήσεων λιτού βίου» που θα ακολουθήσει βάζει άμεσα πωλητήριο στο αεροσκάφος τύπου Embraer 13 θέσεων που κατέχει η Πολεμική Αεροπορία, προσδοκώντας έσοδα περίπου 7 εκατ. ευρώ.

Εναν μήνα μετά, ταξίδεψε με πτήση της Aegean σε τουριστική θέση για τις Βρυξέλλες προκειμένου να συμμετάσχει στην πρώτη του Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. ως πρωθυπουργός. Από τότε έχουν περάσει περίπου δύο χρόνια, το δεύτερο κυβερνητικό αεροσκάφος δεν έχει πωληθεί, ενώ πλέον ο πρωθυπουργός χρησιμοποιεί το Gulfstream ακόμη και για προορισμούς που έχουν τακτική αεροπορική σύνδεση με την Αθήνα, όπως οι Βρυξέλλες ή άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες.

Αλλά πέραν του πρωθυπουργού και του Προέδρου της Δημοκρατίας που δικαιωματικά χρησιμοποιούν τα τρία κυβερνητικά αεροσκάφη, τα τελευταία χρόνια τα χρησιμοποιούν συχνά και αρκετοί υπουργοί με το πρόσχημα ότι δεν τους εξυπηρετούν οι εμπορικές πτήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2013 οι ώρες πτήσεις των VIP αεροσκαφών τριπλασιάστηκαν σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο, ενώ πρέπει να σημειωθεί ότι ύστερα από αυτό το έτος οι πτήσεις των κυβερνητικών αεροσκαφών χαρακτηρίστηκαν απόρρητες, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πρόσβαση πλέον στα σχετικά στατιστικά στοιχεία! Και τα τρία αεροσκάφη αποκτήθηκαν από το Ελληνικό Δημόσιο επί ΠΑΣΟΚ και με υπουργό Εθνικής Αμυνας τον Ακη Τσοχατζόπουλο. Το Embraer των 30 θέσεων αποκτήθηκε δωρεάν το 1999 ως αντισταθμιστικό όφελος για την προμήθεια των ραντάρ. Το αεροσκάφος Embraer των 13 θέσεων αποκτήθηκε το 2002 αντί 27,5 εκατ. δολαρίων. Τέλος, το αεροσκάφος Gulfstream, που χρησιμοποιεί ο πρωθυπουργός, αγοράστηκε το 2003 για τις ανάγκες της Ελληνικής Προεδρίας στην Ε.Ε. και για υπερατλαντικά ταξίδια που δεν μπορούν να πραγματοποιήσουν τα άλλα κυβερνητικά αεροσκάφη, κόστισε 48 εκατ. δολάρια και διαθέτει 15 θέσεις.

Λόγω του υψηλού κόστους συντήρησης και χρήσης των αεροσκαφών αυτών, ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς είχε εξαγγείλει από το 2012 την πώληση του ενός Embraer έναντι 7,7 εκατ. ευρώ και την παραχώρηση του άλλου στην Πολεμική Αεροπορία για να χρησιμοποιείται σε επείγουσες αεροδιακομιδές. Η πώληση δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Ο Αλέξης Τσίπρας εξήγγειλε και πάλι την πώληση του 13θέσιου Embraer στις 8 Φεβρουαρίου 2015, αλλά και πάλι δεν έχει γίνει τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση μέχρι σήμερα.

Τον Φεβρουάριο του 2012 προκηρύχθηκε διαγωνισμός για το κέτερινγκ του ενός μόνο από τα τρία αεροσκάφη, δηλαδή για τον εφοδιασμό των πτήσεων με σάντουιτς, καφέδες, αναψυκτικά και σνακ. Ο προϋπολογισμός για μια διετία ήταν 440.000 ευρώ! Η δημοσιοποίηση του διαγωνισμού είχε προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων, αλλά και την οργή του τότε υπουργού Αμυνας Δημήτρη Αβραμόπουλου που τον ακύρωσε αμέσως.

aero1

aero2

aero3