O τομέας παροχής υπηρεσιών προς επιχειρήσεις, εκπαίδευσης, τροφίμων-ποτών και ένδυσης, παρουσιάζουν μεγάλες αυξήσεις των δικτύων τους μέσω της δικαοχρησίας (franchising) τα τελευταία χρόνια και εν μέσω κρίσης, αναδεικνύοντάς το ως έναν τομέα με ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης.
Αποτελεί μία από τις πιο δημοφιλείς επενδύσεις στην πραγματική οικονομία και προτιμάται κυρίως από νέους επιχειρηματίες ή έμπειρα στελέχη επιχειρήσεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά μέσο όρο αναλογούν περίπου 30 καταστήματα σε κάθε δίκτυο ανεξαρτήτως κλάδου, ενώ 1 στους 3 δικαιοδόχους (franchisees), διαθέτει περισσότερα από 3 καταστήματα.
Το κύριο πλεονέκτημά της δικαιοχρησίας, είναι ότι προσφέρει ευρεία αναγνωρισιμότητα του εμπορικού σήματος και τεχνογνωσία.
Όμως οι περισσότεροι νέοι επιχειρηματίες, επιλέγουν την επιλογή της συγκεκριμένης στρατηγικής, χωρίς να έχει δημιουργηθεί παράλληλα η απαραίτητη οργάνωση και υποδομή. Εσφαλμένα λοιπόν εκτιμούν, ότι μπορούν να αρχίσουν την επιχειρηματική τους δραστηριότητα, έχοντας απλά μόνο εξασφαλίσει ένα γνωστό εμπορικό όνομα, μία δοκιμασμένη επιχειρηματική πρακτική και προώθηση από τη μητρική εταιρεία.
Παράλληλα υπάρχουν και αρκετοί δικαιοπάροχοι (franchisor), οι οποίοι δε διαθέτουν σαφή επιχειρηματική φιλοσοφία και επαρκή προετοιμασία.
Το σημαντικότερο πρόβλημα του θεσμού είναι ότι αυτός αντιμετωπίζεται ως ένα τρόπος ταχείας ανάπτυξης, χωρίς να έχει δημιουργηθεί παράλληλα η απαραίτητη οργάνωση και υποδομή. Εξαίρεση αποτελούν μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις. Η ιδέα να επενδύσει κάποιος σε ένα franchise ακούγεται πολύ ελκυστική, αλλά δεν είναι απαραίτητα πάντα έτσι τα πράγματα.
Παρακάτω, παρατίθενται 4 βήματα προς την επιτυχία:
• Διεξαγωγή εμπεριστατωμένης έρευνας αγοράς σε βάθος, ώστε να συγκεντρωθούν όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που σχετίζονται με το πραγματικό μέγεθος της αγοράς, τα προϊόντα, τον ανταγωνισμό, το θεσμικό πλαίσιο κ.α. και να στηριχθεί σε επιστημονική βάση κάθε επενδυτικό κίνητρο.
• Εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου (αναλυτικός προϋπολογισμός της όλης επένδυσης, όγκος αναμενόμενων πωλήσεων, λειτουργικά έξοδα, περιθώρια κέρδους διαχρονικά, χρόνος αποπληρωμής της επένδυσης κ.α.).
• Μελέτη της σύμβασης δικαιοχρησίας (franchise contract) με νομικό και εξειδικευμένο στέλεχος του χώρου.
• Διαμόρφωση της επιχείρησης (ή καταστήματος) βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών και πάντα με την κατάλληλη υποστήριξη του τμήματος marketing του δικαιοπάροχου ή εταιρείας συμβουλευτικών υπηρεσιών.