Ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας Παύλος Μυλωνάς κατά τη διάρκεια συζήτησης στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών για τον ρόλο του τραπεζικού τομέα στην κρίση που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού, τοποθέτησε στο 7,5% την ύφεση του 2020 και εκτίμησε ότι μετά τις ενέργειες μείωσης κόστους από τις επιχειρήσεις, οι ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης διαμορφώνονται σε 10 δισ. ευρώ και θα καλυφθούν από κρατικά προγράμματα και τραπεζικές χορηγήσεις.
«Οι ελληνικές τράπεζες έχουν κάθε κίνητρο να στηρίξουν τους δανειολήπτες τους», τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Εθνικής Τράπεζας .
Οι επιχειρήσεις ήδη έχουν βοηθηθεί τόσο στο λειτουργικό κόστος όσο και στο φορολογικό», σημείωσε ο κ. Μυλωνάς. Το ΤΕΠΙΧ και το Εγγυοδοτικό θα οδηγήσουν σε καλύτερους όρους δανείων για τους δανειολήπτες, εκτίμησε.
Η πανδημία άνοιξε την όρεξη για το work from home μοντέλο», τόνισε ο κ. Μυλωνάς.
«Οι επιχειρήσεις πρέπει να φτιάξουν τις υποδομές τους με ψηφιακό προσανατολισμό
Όποιος τρέξει και κάνει αλλαγές προς την ψηφιοποίηση θα επωφεληθεί από την πανδημία.
Όποιος δεν τρέξει θα χάσει μερίδιο αγοράς
Πολλές λειτουργίες backoffice θα αυτοματοποιηθούν στις τράπεζες», εξήγησε ο CEO της Εθνικής.
Ποια πιστεύετε ότι θα είναι η επίδραση της πανδημίας στον επιχειρηματικό τομέα και στις ανάγκες χρηματοδότησης των εταιριών;
Εξαρτάται από το μέγεθος της ύφεσης
Το βασικό μας σενάριο προβλέπει -7.5%, παρότι βλέπουμε απτά σημάδια βελτίωσης του κλίματος, με μεγαλύτερη από την αναμενόμενη αρχικά οικονομική δραστηριότητα
Το σενάριο αυτό είναι συμβατό με μία πτώση των εταιρικών πωλήσεων (τζίρος) κατά -20% για όλο το 2020
Η πτώση αυτή θα αντισταθμιστεί από τις επιχειρήσεις με μείωση κόστους, πιο συγκεκριμένα:
Μεταβλητού κόστους: 18% ή 27δις
Σταθερό κόστος – για παράδειγμα ενοίκια
Εργατικό κόστος, αλλά με σημαντική στήριξη από κρατικά προγράμματα ύψους 5.3 δις (για εργασία) το οποίο θα αντισταθμίσει σχεδόν πλήρως τη μείωση των αποδοχών
Διευκόλυνση στις τραπεζικές υποχρεώσεις
Αναστολή φόρων 1 δις
Μετά από όλες αυτές τις ενέργειες μένουν ανάγκες για κεφάλαιο κίνησης ύψους περίπου 10 δις
Με τα κρατικά προγράμματα που υπάρχουν ήδη (ΤΕΠΙΧ, εγγυοδοτικό σύνολο 9 δις – ΤΕΠΙΧ 2 δις, εγγυοδοτικό 7 δις) καλύπτουν το μεγαλύτερο μέρος αυτών των χρηματοδοτικών αναγκών, ενώ οι τράπεζες θεωρώ ότι θα καλύψουν τα υπόλοιπα κυρίως μέσω χρήσης ήδη εγκεκριμένων ορίων κεφαλαίων κίνησης.
Άρα θεωρώ ότι το χρηματοδοτικό κενό που θα δημιουργηθεί θα κλείσει οπότε και η επίπτωση στην οικονομία θα ισορροπήσει
Η κάθε τράπεζα έχει κίνητρο να στηρίξει τους βιώσιμους πελάτες της ούτως ώστε να ανταπεξέλθουν στις σύντομες και απότομες ανάγκες τους για ρευστότητα
Μια εύλογη ερώτηση θα ήταν κατά πόσο τα χρήματα θα διοχετευθούν εκεί που πρέπει
Ερώτηση 2: Πώς η έλευση του COVID-19 θα αλλάξει το λειτουργικό μοντέλο των τραπεζών και θα επισπεύσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό;
Επισπεύδει την ήδη υπάρχουσα τάση προς ψηφιοποίηση
Τι σημαίνει αυτό?
Σημαίνει:
Απλές συναλλαγές από απόσταση / μη πηγαίνοντας στο κατάστημα
Πιο ευέλικτες μορφές εργασίας
Αυτοματοποίηση λειτουργιών – σημαντικά μικρότερη ανάγκη για ανθρώπινη παρέμβαση
Όλες οι εταιρίες, μεγάλες ή μικρές, πρέπει να προσαρμοστούν πιο γρήγορα στη νέα πραγματικότητα
Όποιες το καταφέρουν πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά θα είναι οι νικητές επιχειρηματικά και οι υπόλοιπες θα υποστούν τις συνέπειες
Με μείωση μεριδίου αγοράς ή
Εξαγορά / συγχώνευση
Συμπέρασμα: η δυνατότητα / δεξιότητα μιας επιχείρησης για εταιρικό μετασχηματισμό (δηλ. ευελιξία προσαρμογής στις συνθήκες που αλλάζουν) είναι το πιο κρίσιμο στοιχείο επιβίωσης
Εμείς στην Εθνική για την εφαρμογή του 3ετούς επιχειρηματικού μας σχεδίου (το ονομάσαμε Πρόγραμμα Μετασχηματισμού) δημιουργήσαμε μια δυνατή ομάδα Μετασχηματισμού για να παρακολουθεί την πρόοδο, να εντοπίζει τα προβλήματα και να στηρίζει την εφαρμογή των έργων.
Αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματικός θεσμός
Μας έχει βοηθήσει να καταφέρουμε πολλά και όντως να αλλάξει ριζικά τον τρόπο και την κουλτούρα με την οποία δουλεύουμε
Μερικά παραδείγματα επικεντρώνονται στον ψηφιακό μετασχηματισμό
Πριν 6 μήνες ήμασταν η πρώτη τράπεζα που ανακοινώσαμε το άνοιγμα πρώτου τραπεζικού λογαριασμού online.
Πρόσφατα παρουσιάσαμε τις νέες ψηφιακές υπηρεσίες για επιχειρήσεις, όπως Online αποπληρωμή δανείων, Online αίτημα εκταμίευσης, Online κατάθεση νομιμοποιητικών εγγράφων
Ιδίως κατά την περίοδο της κρίσης της πανδημίας, αποδείχθηκε πολύ χρήσιμο εργαλείο:
έδωσε τη δυνατότητα για γρήγορες αποφάσεις
επιτάχυνε τις διαδικασίες
διασφάλισε την ακέραιη λειτουργία της τράπεζας
συνέβαλε στην επιχειρησιακή συνέχεια.
Δημιουργήσαμε ένα ασφαλές λειτουργικό μοντέλο εξ αποστάσεως εργασίας – κατά τη διάρκεια του lockdown το 70% του προσωπικού της τράπεζας δούλευε από το σπίτι του
Συνεχίσαμε να εξυπηρετούμε αποτελεσματικά τους πελάτες μας μέσω ψηφιακών καναλιών.
Προχωρήσαμε σε πρόγραμμα ενημέρωσης των ευπαθών ομάδων (πχ Μάθε με την Εθνική) με στόχο την εκπαίδευση τους στα ψηφιακά κανάλια και την αποφυγή συγχρωτισμού στα καταστήματα.
Κάθε μήνα, 1,5 εκατομμύριο πελάτες χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες μας σε περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια συναλλαγές.
Μετά από όλα αυτά, περιμένω ότι θα εμφανιστεί ένα νέο πιο αποτελεσματικό λειτουργικό μοντέλο για τις τράπεζες.
Περαιτέρω ψηφιοποίηση υπηρεσιών και διαδικασίων
Συνδυασμός εργασίας από το γραφείο και από το σπίτι
Ανασχεδιασμός του λειτουργικού μοντέλου των καταστημάτων – ραγδαία μετάπτωση συναλλαγών σε ψηφιακά κανάλια και focus σε πωλήσεις και συμβουλευτικές υπηρεσίες