OI ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ ΣΤΗ ΧΩΡΑ
Γράφει ο Χριστοδουλίδης Μιχάλης, Μέλος ΔΣ του Πανελλήνιου Συλλόγου Πιστοποιημένων Ενεργειακών Επιθεωρητών
Δια στόματος του Προέδρου του Συλλόγου κου Κωνσταντίνου Λάσκου και του εκπροσώπου τύπου κου Μιχαήλ Χριστοδουλίδη, στην συζήτηση που διεξήχθη στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, αποδόμησαν όλες τις σχετικές διατάξεις που αφορούσαν τις ενεργειακές επιθεωρήσεις στην χώρα, ως προβληματικές, και αντίθετες με το πνεύμα της εναρμόνισης σχετικών ευρωπαικών οδηγιών και κυρίως μη λειτουργικές στην πράξη.
Συγκεκριμένα αναφέρθηκε οτι οι συγκεκριμένες διατάξεις άρθρων που σχετίζονται με το ποιοι πρέπει να έχουν δικαίωμα άσκησης της δραστηριότητας του ενεργειακού επιθεωρητή, ήταν σαφείς και κατηγορηματικοί <<Μόνο αυτοί οι μηχανικοί που έχουν ολοκληρώσει τον προβλεπόμενο κύκλο σχετικών σεμιναρίων κατάρτισης και έχουν πιστοποιηθεί μέσα από εξετάσεις, υποχρέωση που προκύπτει απο σχετική ευρωπαική οδηγία, όπου η χώρα μας είναι υποχρεωμένη να την εναρμονίσει στην εθνική της νομοθεσία>>.
Δυστυχώς με το παρόν νομοσχέδιο αποκλείουν απο το μητρώο ενεργειακών επιθεωρητών, όλους εκείνους τους μηχανικούς, που η ειδικότητα τους δεν προβλέπεται απο τα επαγγελματικά τους δικαιώματα υπογραφής μιας ενεργειακής μελέτης, διότι συνδέουν τα τυπικά προσόντα του ενεργειακού επιθεωρητή με τα επαγγελματικά προσόντα αυτών των μηχανικών, που έχουν δικαίωμα υπογραφής της ενεργειακής μελέτης, δηλ. κατ ουσίαν, μόνον οι πολιτικοί μηχανικοί και οι αρχιτέκτονες για την ενεργειακή επιθεώρηση του κελύφους του κτηρίου και τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα μόνο οι μηχανολόγοι ή ηλεκτρολόγοι μηχανικοί.
Καταργούν διατάξεις του ΠΔ 100/2010 που καθόριζε την διαδικασία πιστοποίησης ενός ενεργειακού επιθεωρητή, μέσα από ένα ειδικό πρόγραμμα ενιαίας κατάρτισης όλων των ειδικοτήτων μηχανικών με παράλληλη πιστοποίηση της κατάρτισης. Το ΠΔ 100/2010 είχε εναρμονιστεί πλήρως με τις σχετικές ευρωπαικές οδηγίες και μαζί με τον εθνικό κανονισμό ενεργειακής απόδοσης του κτηρίου (Κ.Εν.Α.Κ) αποτελούσαν προαπαιτούμενα για την εκταμίευση κοινοτικών κονδυλίων στα πλαίσια επενδύσεων ενεργειακής αναβάθμισης, τόσο σε ιδιωτικά κτήρια (πχ Εξοικονομώ κατ’ οικόν), όσο και για δημόσια κτήρια.
Αναφέρθηκε επίσης ότι η μη συμμόρφωση με την Ευρωπαικής οδηγία 31/2010 που αφορά θέματα ενεργειακής αποδοτικότητας κτηρίων – συστημάτων και συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 17 αυτής της οδηγίας, η οποία αναφέρει ρητά και ξεκάθαρα ότι , τα κράτη μέλη μεριμνούν ώστε η πιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και η επιθεώρηση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού να διεξάγονται με ανεξάρτητο τρόπο από εξειδικευμένους ή/και διαπιστευμένους εμπειρογνώμονες, καθώς και η μη αναθεώρηση του εθνικού κανονισμού ενεργειακής απόδοσης θέτει σε κίνδυνο την μη εκταμίευση ευρωπαικών κονδυλίων ύψους 500 εκ. ευρώ μέσω ΕΣΠΑ 2014-2020 για επενδύσεις στον τομέα της ενεργειακής αναβάθμισης, αφού αποτελεί προαπαιτούμενο (αιρεσιμότητα) για την αποδέσμευση αυτών των κονδυλίων.
Επιπλέον αναφέρθηκε ότι ο πρώτος εθνικός ενεργειακός κανονισμός (Κ.Εν.Α.Κ.) τέθηκε σε ισχύ μόλις το 2010 μετά από καθυστέρηση έξι ετών, ενώ η Ελληνική Πολιτεία για να δικαιολογήσει αυτή την καθυστέρηση προέβαλε ως δικαιολογία στην Ε.Ε , ότι στη χώρα μας, οι μηχανικοί δεν ήταν καταρτισμένοι επί του συγκεκριμένου αντικειμένου, και υιοθετεί ως προαπαιτούμενο για την εφαρμογή της, την εγγραφή στα μητρώα των ενεργειακών επιθεωρητών, την παρακολούθηση εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προγράμματος και την πιστοποίηση της αποκτηθείσας γνώσης μέσω εξετάσεων.
Η ερώτηση που τέθηκε στον κο Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ήταν σαφής και συγκεκριμένη << Σήμερα μετά απο πέντε χρόνια καταργώντας τα σεμινάρια κατάρτισης, τι θα πούμε στην Ε.Ε? ότι η προθεσμία που ζητήθηκε και τα χρήματα που λάβαμε για να εξειδικεύσουμε τους μηχανικούς μας ως ενεργειακούς επιθεωρητές, δεν χρειαζόνταν, διότι σήμερα αντιληφθήκαμε ότι μόνο και μόνο με την κτήση ενός πτυχίου απο μια πολυτεχνική σχολή και της χορηγηθείσας επαγγελματικής άδειας απο το ΤΕΕ, ήταν αρκετά, ώστε να καλυφθεί η ειδική απαίτηση για την εξειδίκευση ή και διαπίστευση του ενεργειακού επιθεωρητή?
Τέλος αναφέρθηκε οτι δεν μπορεί ένα σύστημα πιστοποίησης και διαπίστευσης να το γκρεμίζουμε, αντί να το βελτιώνουμε , μόνο και μόνο για να ικανοποιηθούν συντεχνιακά συμφέροντα και πολιτικές σκοπιμότητες, θέτοντας σε κίνδυνο την αξιοπιστία της χώρας και πολύ περισσότερο δημιουργώντας καταστάσεις οπισθοδρόμησης σε αυτόν τον τομέα της ενεργειακής αναβάθμισης του κτηριακού αποθέματος της χώρας.