Την περασμένη Παρασκευή, με αφορμή τη συμπλήρωση 2 ετών από την πολύνεκρη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, είδαμε σε ολόκληρη την Ελλάδα τις μεγαλύτερες συγκεντρώσεις των τελευταίων 50 ετών
Το αίτημα των συγκεντρωμένων ήταν η απονομή Δικαιοσύνης και όχι η συγκάλυψη. Η Κυβέρνηση επισημαίνει ότι συγκάλυψη με 40 κατηγορούμενους και 50.000 σελίδες δικογραφία δεν νοείται, αλλά είναι προφανές, ότι με αφορμή και το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής διερεύνησης του δυστυχήματος, μπορεί να περάσει στην αντεπίθεση.
Γράφει ο Λουκάς Γεωργιάδης
Αυτά που γνωρίζαμε μόλις λίγες ημέρες μετά το δυστύχημα στις 28 Φεβρουαρίου 2023, επισημοποιήθηκαν από τους εμπειρογνώμονες. Ένας ανεκπαίδευτος σταθμάρχης που είχε στείλει νωρίτερα σε λάθος γραμμή ένα άλλο τρένο, βρέθηκε σε κατάσταση εργασιακού… στρες, καθώς ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας του διεμήνυσε ότι θα του κάνει αναφορά για την… αστοχία του.
Ο τύπος αυτός όταν ήρθε η ώρα για να διώξει την τελευταία αμαξοστοιχία, δηλαδή την επιβατική από τη Λάρισα προς τη Θεσσαλονίκη, δεν είχε το μυαλό στο τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης, αλλά έβαλε μπρος το χειροκίνητο σύστημα. Αφήστε δε που επί 17 λεπτά τον έψαχνε ο μηχανοδηγός της εμπορικής αμαξοστοιχίας, η οποία ερχόταν από την Κατερίνη!
Ο μοιραίος σταθμάρχης «κατάργησε» το σύστημα τηλεδιοίκησης, έθεσε σε λειτουργία το χειροκίνητο και ξέχασε να γυρίσει το κλειδί στη διαγώνιο, ώστε η επιβατική αμαξοστοιχία να πάρει τη γραμμή ανόδου προς τη Θεσσαλονίκη. Έτσι, συνέχισε να κινείται στο… αντίθετο ρεύμα και μετά από μερικά λεπτά έγινε το κακό.
Οι μηχανοδηγοί της επιβατικής αμαξοστοιχίας ξεγελάστηκαν γιατί από τα Παλαιοφάρσαλα έως τη Λάρισα δεν λειτουργούσε η γραμμή ανόδου, καθώς λίγα 24ωρα πριν είχε αφαιρεθεί ο χαλκός (μάλλον από «ευάλωτους»), με αποτέλεσμα η γραμμή να είναι… off. Έτσι, θεώρησαν μάλλον φυσιολογικό να συνεχίσουν στην ίδια γραμμή και από τη Λάρισα προς την Κατερίνη.
Ο άσχετος σταθμάρχης, τον οποίο είχαν εγκαταλείψει οι έμπειροι που είχαν βάρδια, επηρεασμένος από τη «συναισθηματική φόρτιση» που είχε λόγω της… πατάτας που έκανε με προηγούμενη αμαξοστοιχία, άφησε τα πάντα στην τύχη τους με τα γνωστά αποτελέσματα. Είχε στη διάθεση του τουλάχιστον 10 λεπτά για να σταματήσει τις αμαξοστοιχίες, αλλά η… φόρτιση ήταν πολύ έντονη και έτσι τα άφησε όλα στην τύχη του. Με αυτόν τον τρόπο πήρε στον λαιμό του 57 ζωές. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια, δυστυχώς.
Το πόρισμα της αρμόδιας επιτροπής, πέραν των προφανών λαθών που εντοπίζονται διαχρονικά στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου ερμηνεύει την τεράστια έκρηξη («πυρόσφαιρα») ως αποτέλεσμα της ύπαρξης «αγνώστου καυσίμου». Μετά έδωσαν και πήραν οι αναλύσεις για ξυλόλιο, κάτι που αν είχε συμβεί, θα έπρεπε να εξαϋλώσει και τις μηχανές της εμπορικής αμαξοστοιχίας.
Ωστόσο, οι νεκροί μηχανοδηγοί της εμπορικής ήταν σχεδόν ατόφιοι. Δεν εξαϋλώθηκαν, αλλά σκοτώθηκαν λόγω της σύγκρουσης. Η μετωπική σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών με αθροιστική ταχύτητα 260 χιλιομέτρων την ώρα, με βάρος βαγονιών δεκάδων τόνων που εκατονταπλασιάζεται και κάτω από μέση τάση 25.000 Volt προκάλεσε μια κόλαση, οδηγώντας σε μαρτυρικό θάνατο δεκάδες επιβάτες. Σύμφωνα με το πόρισμα, από τους 57 νεκρούς, οι 5-7 έχασαν τη ζωή τους από τη φωτιά που ξέσπασε μετά την έκρηξη και η οποία αποδίδεται σε «άγνωστο καύσιμο», για το οποίο πολλοί ανέφεραν ότι βρισκόταν μέσα στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Όπως προαναφέραμε, αν υπήρχε δίπλα στους μηχανοδηγούς οποιοδήποτε καύσιμο, δυνάμενο να προκαλέσει τεράστια έκρηξη, τότε θα είχαν εξαϋλωθεί οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας. Οπότε, όλα αυτά που ακούγαμε εδώ και καιρό από όσους έκαναν σπέκουλα, μάλλον έχουν προβληματική ανάγνωση…
Με βάση τα παραπάνω, ας λάβουμε υπόψιν κάτι. Αν τα πράγματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο ήταν χαοτικά, τότε κάθε μέρα θα γίνονταν δυστυχήματα με δεκάδες, εκατοντάδες και εν τέλει χιλιάδες νεκρούς. Σε ημερήσια βάση διεξάγονται 100 δρομολόγια τρένων, δηλαδή 3.000 τον μήνα και 36.000 ετησίως.
Στα 10 χρόνια πραγματοποιήθηκαν 36.000 δρομολόγια, ενώ αν λάβουμε υπόψιν μας το προηγούμενο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα μεταξύ Δοξαρά Λάρισας και Ορφανών Καρδίτσας στις 17 Ιανουαρίου 1972 (είχαν χαθεί 18 άτομα), έως την ημέρα του δυστυχήματος των Τεμπών, χονδρικά έχουν εκτελεστεί πάνω από 1.000.000 δρομολόγια!!! Μάλιστα, πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι για πάρα πολλά χρόνια σε ολόκληρο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας υπήρχε μονή γραμμή! Όσα φέρνει η στιγμή και ο άσχετος και επικίνδυνος υπάλληλος, δεν τα φέρνουν δεκαετίες ολόκληρες!
Η Δικαιοσύνη έχει πλέον πολύ πλούσιο υλικό για να δικάσει όσους ευθύνονται γι΄ αυτήν την τραγωδία, δικαιώνοντας τις οικογένειες των αδικοχαμένων συνανθρώπων μας. Μιλάμε πάντα για τη Δικαιοσύνη και όχι για τα λαϊκά δικαστήρια, όπου ο καθένας δικάζει έτσι όπως… γουστάρει.
Η Δικαιοσύνη με τους δικούς της χρόνους και με τον δικό της τρόπο έχει συλλέξει τα στοιχεία, έχει ήδη 40 κατηγορούμενους (οι 34 σχετίζονται άμεσα με το δυστύχημα αυτό καθαυτό πριν και κατά τη διάρκεια), ενώ άλλοι 6 κατηγορούνται στη συνέχεια για τα… μπαζώματα.
Η έλλειψη εμπειρίας από τέτοια τραγικά περιστατικά ήταν καθοριστική για τη συνέχεια, καθώς την ώρα της κόλασης, όλοι προσπαθούσαν να ανασύρουν επιζώντες από τα συντρίμμια ή να ταυτοποιήσουν σορούς, σε ένα εξαιρετικά εχθρικό περιβάλλον λόγω της βροχής και της νύχτας. Σύμφωνα με το πόρισμα, τα κυβερνητικά και υπηρεσιακά στελέχη καθ΄ όλη τη διάρκεια της διαδικασίας ήταν απλοί παρατηρητές.
Εδώ σταματά η περιγραφή (ή υπενθύμιση) των όσων γνωρίζαμε ήδη μερικές μέρες μετά το δυστύχημα και είχαν καταγραφεί από τις συνομιλίες του σταθμάρχη και πολλών ακόμη. Τώρα έχουμε και το επίσημο πόρισμα, οπότε επ΄ αυτού θα γίνεται η συζήτηση από δω και στο εξής.
Μετά και τις συγκεντρώσεις της περασμένης Παρασκευής έχουμε φτάσει πλέον στο σημείο, όπου τα εγκληματικά ανθρώπινα λάθη από ανθρώπους που δεν εξυπηρετούν το αφήγημα των κομμάτων της αντιπολίτευσης έχουν κρυφτεί κάτω από το… χαλί. Αν ο σταθμάρχης ήταν κομματικό στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας ή είχε βγάλει φωτογραφίες με τον Μητσοτάκη και τον Άδωνι θα του είχαν κάνει το σπίτι… πυρόσφαιρα! Ακόμη και οι κοπανατζήδες της βάρδιας δεν φαίνονται πουθενά.
Ούτε καν ο γιατρός, στέλεχος του ΠΑΣΟΚ, που έγραφε από τον Βόλο αναρρωτικές σε κάποιο υπηρεσιακό στέλεχος του ΟΣΕ, ο οποίος… ξαφνικά «διαγνώστηκε» με… δισκοπάθεια! Σε κάθε περίπτωση έχουμε να κάνουμε με ένα προβληματικό σύστημα λειτουργίας που έχει τις ρίζες του στις νοοτροπίες της… Πασοκαρίας της δεκαετίας του ΄80, οι οποίες κυριάρχησαν αργότερα και επί κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας.
Όλα τα παραπάνω παρακάμπτονται από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία προσπαθούν να “καπελώσουν” την τραγωδία. Σήμερα θα έχουμε την εξέταση του αιτήματος για Προανακριτική σχετικά με τον υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ, Χρήστο Τριαντόπουλο, ο οποίος, σύμφωνα με το πόρισμα ήταν απλός παρατηρητής, όταν γινόταν το… μπάζωμα της περιοχής. Με βάση τον θόρυβο που έχει δημιουργηθεί μπορεί κάποιος να… ξεγελαστεί και να νομίζει ότι εκείνο το βράδυ ήταν αυτός ο… σταθμάρχης στη Λάρισα! Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διερευνηθούν όλα.
Η ολοκλήρωση της παραπάνω διαδικασίας θα ανοίξει τον δρόμο για τη συζήτηση επί της προτάσεως μομφής κατά της κυβερνήσεως, την οποία θα καταθέσει το ΠΑΣΟΚ, σε συνεργασία με άλλα κόμματα του όμορου χώρου. Η κατάθεση μιας πρότασης μομφής έχει ως δια ταύτα την πτώση της κυβέρνησης και τη διενέργεια εκλογών.
Το θέμα είναι αν μέσα σε ένα κολασμένο διεθνές περιβάλλον, όπου η Ελλάδα στέκεται όρθια λόγω της πολιτικής σταθερότητας, υπάρχει χώρος για να πάμε στην κάλπη για να προκύψει ως πρώτο κόμμα η Νέα Δημοκρατία και μετά να ξαναπάμε σε εκλογές, από τις οποίες, στην καλύτερη περίπτωση θα προκύψει συγκυβέρνηση Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ!
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης παίζουν τα ρέστα τους, αλλά η τακτική που ακολουθούν θα γυρίσει μπούμερανγκ. Την προηγούμενη εβδομάδα και πριν τις συγκεντρώσεις της περασμένης Παρασκευής, έβγαιναν διάφοροι και απειλούσαν για βόμβες στη Βουλή, σε γραφεία βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος, «μοίραζαν»… καρκίνους και θανάτους! Όμως, στα επεισόδια της Πλατείας Συντάγματος και των γύρω δρόμων, εκφράστηκε η άποψη ότι αυτά προκλήθηκαν από… ασφαλίτες που είχε ξαμολήσει η κυβέρνηση ανάμεσα στο συγκεντρωμένο πλήθος για να διαλύσουν μια ειρηνική διαμαρτυρία. Αν ήταν να διαλυθεί με τέτοιο τρόπο η συγκέντρωση, αυτό θα γινόταν πριν γίνουν οι ομιλίες από τους διοργανωτές.
Η Ελληνική Αστυνομία με τρόπο επαγγελματικό προστάτευσε τις οικογένειες και τον… άμαχο πληθυσμό τηρώντας αμυντική στάση και την κατάλληλη στιγμή απάντησε επιθετικά σε αυτούς που έριχναν μολότοφ.
Μεταξύ αυτών και χούλιγκανς, οι οποίοι ήταν σεσημασμένοι για αθλητική βία και προφανώς πήγαν στη συγκέντρωση για να… εκτονωθούν, εκδικούμενοι για την «αδικία» που υπέστη η ομάδα τους από τη Δικαιοσύνη. Δεν χρειάζεται να επεκταθούμε περαιτέρω…
Από την άλλη, στις συγκεντρώσεις της περασμένης Παρασκευής, δεν βγήκε κανένα κόμμα για να καυτηριάσει τις πράξεις των… ζουλού που βεβήλωσαν τον χώρο στους Στύλους του Ολυμπίου Διός. Ψιλά γράμματα. Ο Μητσοτάκης να παραιτηθεί ή να πάει να… αγαπηθεί και όλα δικαιολογούνται! Οι συνεχείς συγκεντρώσεις και διαδηλώσεις είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα εκφυλιστούν, ενώ ένα μεγάλο μέρος της ελληνικής κοινωνίας (σαν να λέμε παραδείγματος χάρη το 38% που ψήφισε ΝΑΙ στο δημοψήφισμα του 2015…), όσο θα βλέπουν τον κίνδυνο πρόκλησης μπάχαλου και αστάθειας, θα παίρνουν αποστάσεις από αυτούς που θέλουν απλά να βάλουν τη χώρα σε περιπέτειες.
Το κυβερνών κόμμα και ο Μητσοτάκης, παρά την πολύ σημαντική και αδιαμφισβήτητη φθορά, συνεχίζουν να διατηρούν μεγάλη δημοσκοπική διαφορά από κόμματα και αρχηγούς αντίστοιχα.
Οι ύβρεις κατά του πρωθυπουργού ή στελεχών της κυβέρνησης, εφόσον συνεχιστούν, θα τείνουν να αποτελέσουν… τίτλους τιμής! Θα συσπειρώσουν τη Νέα Δημοκρατία και θα αναγκάσουν ένα σημαντικό τμήμα όσων ανήκουν στη λεγόμενη “αδιευκρίνιστη ψήφο” να απομακρυνθεί από τοξικά κόμματα που κάνουν άγρια σπέκουλα με το θέμα των Τεμπών. Η σημερινή εικόνα στην ελληνική κοινωνία είναι ξεκάθαρη. Η Νέα Δημοκρατία κινείται στο 30% και έχει απέναντι το 70%.
Όμως, με βάση τους κανόνες της δημοκρατίας αποτελεί το πρώτο κόμμα και μάλιστα με σημαντικότατη διαφορά από τον δεύτερο. Από τη μία η Νέα Δημοκρατία πρώτη και από την άλλη, όλοι οι άλλοι. Σαν να λέμε δηλαδή οι Ολυμπιακοί και οι… αντι-Ολυμπιακοί!
Η Κυβέρνηση και προσωπικά ο πρωθυπουργός καλούνται να προχωρήσουν σε ρηξικέλευθες κινήσεις για τους σιδηροδρόμους. Οι παρεμβάσεις που θα γίνουν πρέπει να έχουν πρακτικό αποτέλεσμα και να γίνουν αποδεκτές με θετικό τρόπο από μεγαλύτερο τμήμα του εκλογικού σώματος, το οποίο σήμερα εκφράζεται με αρνητικό τρόπο κατά της κυβέρνησης. Εφόσον συμβεί αυτό, τότε στη συνέχεια, η κυβέρνηση ευελπιστεί ότι με παροχές και παρεμβάσεις κοινωνικού χαρακτήρα θα μπορέσει να αυξήσει τη διαφορά σε σχέση με το ΠΑΣΟΚ, μετατρέποντας τον… στοιχηματισμό στα Τέμπη σε μια αδιέξοδη διαδικασία για όσους “ανακάλυψαν” μια μεγάλη “φλέβα χρυσού”. Γιατί ας μην ξεχνάμε ότι η φθορά της κυβέρνησης συμβαδίζει με τη φθορά του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, που αποτελούν κόμματα εξουσίας με βάση τα δεδομένα του παρελθόντος.
Με όρους πολιτικής ανάλυσης αυτοί που «τζογάρουν» σήμερα στην τραγωδία των Τεμπών θα μπορούσαν να αντιστοιχούν στον… οργισμένο λαό του 62% που είπε ΟΧΙ στο δημοψήφισμα του 2015. Η κυβέρνηση Μητσοτάκη με ποσοτικούς όρους είναι μια κυβέρνηση μειοψηφίας, όπως άλλωστε συμβαίνει κατά κόρον τα τελευταία 25 χρόνια σε αυτήν τη χώρα.
Στις Εκλογές όποιο κόμμα πιάσει το ποσοστό που επιτρέπει την αυτοδυναμία είναι αυτό που κυβερνά. Αν απέναντι στον Μητσοτάκη υπήρχε μόνο ένα κόμμα είναι προφανές ότι αυτό θα γινόταν Κυβέρνηση.
Η Νέα Δημοκρατία και ο Μητσοτάκης παρά τη φθορά τους κρατούν τα σκήπτρα στο πολιτικό σκηνικό και από κει και πέρα υπάρχει το… χάος! Αν αυτό το… χάος συνεχίσει να “τζογάρει” σε μια εθνική τραγωδία που έχει συγκεκριμένα πρόσωπα με συγκεκριμένες ευθύνες για το περιστατικό, τότε, κάποια στιγμή, θα υπάρξει και η ανάλογη… κόπωση.
Οι δε ύβρεις κατά του Μητσοτάκη ή οι επιθέσεις κατά βουλευτών του κυβερνώντος κόμματος από δράστες του κοινού ποινικού δικαίου που φέρουν τον μανδύα του “αγανακτισμένου”, είναι εξαιρετικά πιθανό να οδηγήσουν σε αντίδραση ενός μεγάλου τμήματος του εκλογικού σώματος, το οποίο δεν θέλει… φασαρίες και αστάθεια, η οποία μπορεί να γίνεται και υπό τις ευλογίες κυρίως ξένων κέντρων!
Άρα, όσο περισσότερες είναι οι διαδηλώσεις και όσο πιο… εμετικές γίνουν οι ύβρεις κατά της κυβέρνησης και του πρωθυπουργού, τόσο θα ενισχύεται η αποστροφή περισσότερων πολιτών έναντι τέτοιων συμπεριφορών. Όσο περισσότερες πορείες διοργανωθούν, όσο περισσότερα επεισόδια γίνουν και όσο περισσότερες ύβρεις εκτοξευτούν, τόσο λιγότερος κόσμος θα συμμετέχει και εν τέλει, θα αποδειχθούν περισσότεροι οι “χορηγοί” για την κυβέρνηση και τον Μητσοτάκη! Γιατί, για όλα τα πράγματα υπάρχει ένα όριο στην ανοχή…