Με την ανακοίνωση του νομοσχεδίου για το φορολογικό, ασφαλιστικό, συνταξιοδοτικό που περιέχει ρυθμίσεις για τους στρατιωτικούς, η ανησυχία στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι αυξημένη.
Πολλοί είναι αυτοί που αντιμετωπίζουν το δίλημμα τι συμφέρει να κάνουν: Να παραμείνουν στο στράτευμα ή να συνταξιοδοτηθούν πριν ψηφιστεί το νομοσχέδιο;
Μεταφέραμε το ερώτημα στο πρόεδρο του Συνδέσμου Αποφοίτων ΣΣΑΣ Ιωάννη Αντωνιάδη, ο οποίος μας απάντησε:
“Aυτό που συνιστώ είναι ψυχραιμία και να μην ληφθούν αποφάσεις εν θερμώ. Η απόφαση (ΦΕΥΓΩ Ή ΜΕΝΩ) είναι ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ και οι παράγοντες-προϋποθέσεις είναι διαφορετικές σε κάθε μια εκ των περιπτώσεων. Το μόνο σίγουρο είναι πως το σχέδιο νόμου που εκδόθηκε και έως την ψήφισή του γεννά διλήμματα του τύπου : “να μείνω και να αποστρατευθώ με μικρότερη σύνταξη, εξαντλώντας τα προβλεπόμενα όρια συνταξιοδότησης καθόσον ο υπολογισμός των ασφαλιστέων αποδοχών θα είναι από το 2002 και εντεύθεν ή να αποστρατευθώ, πριν την ψήφισή του με τον ισχύοντα (τρόπος του λέγειν) υπολογισμό της συντάξεώς μου;”. Μας διαφεύγει φυσικά το γεγονός το μεγάλο άνοιγμα που υπάρχει μεταξύ αποδοχών ενέργειας και αποστρατείας μετά και την ισχύ του ν.4307/2014. Όπως και να ΄χει, αν αγαπάς αυτό που κάνεις και το βλέπεις ως λειτούργημα και όχι ως καταναγκαστικό έργο, ας ΠΑΡΑΜΕΙΝΕΙΣ….
Το πιο εξωφρενικό όμως και στενάχωρο που διαβάσαμε και αδυνατούσαμε να κατανοήσουμε στο νέο σ/ν, είναι το στοιχειωμένο καθεστως των εργαζομένων συνταξιούχων, που επανήλθε με την μορφή “τιμωρίας” σε όσους συνταξιούχους αποστράτους δηλώσουν την εργασία τους , μετά την ψήφιση και ισχύ του νέου αυτού νομου.
Και φέρνουμε στη θύμησή μας τους αγωνες που δώσαμε επί μια 3ετία (2010-2013) για να καταφέρουμε να αλλάξουμε αυτο το αντισυνταγματικό και άδικο μέτρο (αποδέχθηκαν στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, όλα τα κόμματα το σύνολο των αιτιάσεων και της επιχειρηματολογίας μας) και το πετύχαμε, με τα 30 και 60 ημερομίσθια του ανειδίκευτου εργάτη, με το 47ο έτος της ηλικίας για τους αποστράτους κλπ (που θα εξακολουθήσουν να ισχύουν για τους παλαιούς συνταξιούχους-εργαζομένους).
Όμως είναι να απορεί ο οιοσδήποτε (ακόμα και μη ειδικός στα εργατολογικά) τι προσδοκά σε οικονομίες κλίμακος να πετύχει αυτο το -60% ή η πλήρης αναστολή της συντάξεως, σε τέτοιες εποχές οικονομικής κρίσεως, που τα ασφαλιστικά
ταμεία έχουν ήδη καταρρεύσει και η αδήλωτη-μαυρη εργασία , θα αυξάνεται ραγδαιως. Ας ελπίσουμε πως μετα τη δημόσια διαβούλευση αλλά και το Ελεγκτ. Συνέδριο (που ευελπιστουμε να ασκήσει βέτο), θα αποσυρθεί αυτο το άδικο μέτρο και θα πρυτανεύσει η λογική .”.
Παράλληλα επικαιροποίησε τις πρώτες του εκτιμήσεις που είχε δημοσιεύσει το Onalert.gr όταν το νομοσχέδιο είχε δει το φως της δημοσιότητας, πριν κατατεθεί επίσημα.
Σύμφωνα με όσα ανάρτησε στην ιστοσελίδα του:
-Ουσιαστικά με την ψήφιση του ανωτέρω σ/ν, θα απεμπλακούν οι αποδοχές των εν ενεργεία στελεχών των ΕΔ & ΣΑ με αυτές των αποστράτων (με ότι αυτό συνεπάγεται ….)
-Με την επαναφορά των ρυθμίσεων εν είδει τιμωρίας, σε όσους συνταξιούχους εργάζονται και δη τους αυτοπασχολούμενους (που περισσότερο ενισχύουν παρά ζημιώνουν τη Δημόσια Διοικηση, θα οδηγηθούμε δυστυχώς, σε καθεστώτα αδήλωτης εργασίας, απώλειες ασφαλιστικών εισφορών κ.ο.κ.
-Καθιερώνεται οριστικά και για τους Στρατιωτικούς, ο νέος τρόπος υπολογισμού των συνταξίμων τους αποδοχών μέσω του Ενιαίου Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) και των δυο τμημάτων της σύνταξης , της εθνικής και της ανταποδοτικής.
-Τα όρια θεμελίωσης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος δεν αλλάζουν.
-Όσα από τα θεμελιωμένα συνταξιοδοτικού δικαιώματος, στελέχη, υποβάλλουν
αίτηση αποστρατείας ή αποστρατευθούν από την έναρξη ισχύος του νόμου έως την 31/12/2016, θα υπαχθούν στις
διατάξεις του νέου αυτού νόμου.
-Τα στελέχη των Ε.Δ. & Σ.Α. που συνταξιοδοτούνται ήδη, θα λαμβάνουν πλέον
τις συντάξιμες αποδοχές τους από το νέο φορέα (ΕΦΚΑ), στον οποίο και θα μεταφερθούν το σύνολο των συνταξιοδοτικών τους δικαιωμάτων και υποχρεώσεων τους.
– Στο Δημόσιο θα παραμείνουν ως συνταξιούχοι, μόνον όσοι τυγχάνουν, αναπηρικής
(εξαιτίας της υπηρεσίας και ένεκα ταύτης) ή πολεμικής συντάξεως (καθώς και βουλευτές, λογοτέχνες, αιρετοί των ΟΤΑ κλπ)
-Όσα στελέχη αποχωρήσουν (και έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα) έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του νέου νόμου, υπάγονται στις διατάξεις υπολογισμού της σύνταξηςκατά την 31/12/2014 .
-Όσα από τα στελέχη έχουν αποχωρήσει ή θα αποχωρήσουν εντός του 2016 θα έχουν διαφορά στις συντάξμες αποδοχές τους, άνω του 20% από τον υφιστάμενο έως σήμερα
υπολογισμό της σύνταξης, το ήμισυ της διαφοράς αυτής θα καταβληθεί ως προσωπική διαφορά στον δικαιούχο,
ενώ για όσους θα αποχωρήσουν το 2017 και το 2018, θα καταβλήθεί αντιστοίχως το 1/3 και το 1/4 της διαφοράςαυτής.
-Για την 1η εφαρμογή του νόμου, η εθνική σύνταξη ορίζεται σε 384 ευρώ.
-Για τον υπολογισμό της ανταποδοτικής σύνταξης και τον ορισμό των συνταξίμων
αποδοχών, λαμβάνεται υπόψιν ο μέσος όρος των μηνιαίων αποδοχών του ασφαλισμένου
από το 2002 και μετά.
-Το ποσοστό αναπλήρωσης εξαρτάται απο τα έτη ασφάλισης και ξεκινά από 0.77% του ανωτέρω μ.ο. (για 0-15 έτη) και φθάνει έως και το 2,00% (για 39,01-42 και άνω ετη).
-Τα “πλασματικά” έτη και το καθεστώς αναγνώρισής τους, παραμένει ως έχει (όχι φυσικά για όλα τα στελέχη, αλλά για όσα πληρούν τις προϋποθέσεις της υφιστάμενης νομοθεσίας)
– Όσα στελέχη έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί με το καθεστώς που ίσχυε έως 31-12-2014, οι συντάξιμες αποδοχές τουςπαραμένουνως έχουν, εως την 31-12-2017.Ανμετά τον επανυπολογισμόαυτών, από την 1-1-2018, με τον νέο τρόπο υπολογισμού,προκύπτει διαφορά, τότε αυτηθα εξακολουθήσει να καταβάλλεταιως “προσωπική διαφορά”, συμψηφιζόμενη κατ έτος, μέχρι την οριστική εξάλειψή της.Εαν το νέο ποσό είναι μεγαλυτεο, τοτε θαδίνεται ως προσαύξησητο 1/5 της διαφοράς για τα επόμενα 5 έτη.
– Αλλάζει πάλι το καθεστως συνταξιοδότησης των απασχολουμένων συνταξιούχων , από την ημερομηνία ισχύος του νόμου, με μειώσεις 60% του συνόλου των συνταξίμων αποδοχών ή αναστολές τους , για απασχόληση στο Δημόσιο.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ :
-Αν και ο τρόπος υπολογισμού των συνταξίμων αποδοχών των Στρατιωτικών από το Γ.Λ.Κ.,που έχουν φυγει από 1-1-2015 και εντεύθεν είναι προσωρινός και απαιτείται επανυπολογισμός τους (με μικρή μείωση τους), με το ανωτέρω καθεστώς υπολογισμού (όπου ναι μεν θα ισχύει η
βασική και αναλογική σύνταξη αλλά για όλο τον ασφαλισμένο χρόνο υπηρεσίας και όχι για το 2011 και μετά), απαιτείται να αποσαφηνιστεί πλήρως, αναφορικά με
τις αναγραφόμενες ανωτέρω διαφορές (20% και άνω)
-Η αναγραφή για το ισχύον καθεστώς έως την ψήφιση του νόμου, ίσως δημιουργήσει
ανησυχία στα στελέχη (με δεδομένο πως ο νέος τρόπος υπολογισμου της συνταξης θα επιφέρει μειώσεις για όσους δεν σκοπεύουν να εξαντλήσουν τα 40 έτη παραμονης στό στράτευμα ή αποστρατευθούν πρόωρα από την υπηρεσία) και επιφέρει μεγάλο αριθμό καταθέσεων αιτήσεων αποστρατειών, από στελέχη με θεμελιωμένα συνταξιοδοτικά δικαιώματα.
-Με την ανωτέρω αναφερόμενη ρύθμιση επανέρχεται στο προσκήνιο το επίμαχο θέμα, για την παραμονή στο στράτευμα έως και το 58ο έτος της ηλικίας των στελεχών, που θα επιφέρει και ανάλογες
τροποποιήσεις των νόμων περί ιεραρχίας.
-Με την υφέρπουσα ειδησεολογία περί προθέσεων κατάθεσης νέου μισθολογίου, όπου δεν θα προβλέπονται μισθολογικές προαγωγές,θεωρείται δεδομένο πως, ο μέσος όρος των μηνιαίων ασφαλιστικών αποδοχών, θα πέσει κατά πολύ, εις βάρος φυσικά των Στρατιωτικών,
-Για τον υπολογισμό των συνταξίμων αποδοχών έως σήμερα λαμβάνονταν υπόψιν ο Β.Μ. το Ε.Χ.Υ., το Επίδομα
Ευθύνης και το Επίδομα Ειδικών Συνθηκών του τελευταίου καταληκτικού Διοικητικού και Μισθολογικού
Βαθμού, πολλαπλασιαζόμενο με τα αντιστοιχούντα χιλιοστά των ετών παραμονής (με ποσοστόαναπλήρωσης 70% και κάτω). Πλέον λαμβάνονται υπόψιν, το σύνολο των μηνιαίων ασφαλιστέων αποδοχών (ο μέσος όρος τους για την ακρίβεια), που σίγουρα θα διαφέρει επι το έλασσον, επί των σημερινών ανωτέρω αναγραφομένων μεσοσταθμικών ποσών, ως μέσος όρος ασφαλιστέων αποδοχών .