Το παράθυρο για πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης που άνοιξε ο Αλέξης Χαρίτσης φαίνεται πως είναι ακόμη πρώιμο
Οι μαζικές συγκεντρώσεις στην Αθήνα και όλη την επικράτεια οδήγησαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη συγκρότηση ενός άτυπου μετώπου κατά της κυβέρνησης, καθώς ήδη ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ κατέθεσαν αίτημα για προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή, με αντικείμενο τη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, ενώ το ίδιο αναμένεται να πράξει σήμερα και η Νέα Αριστερά. Μάλιστα ο Αλέξης Χαρίτσης σε δήλωσή του προχώρησε ακόμη περισσότερο, ρίχνοντας στο τραπέζι της συζήτησης την κατάθεση πρότασης μομφής, λέγοντας πως «οφείλουμε να αμφισβητήσουμε έμπρακτα την αλαζονεία του καθεστώτος Μητσοτάκη. Και οφείλουμε να συντονίσουμε και να κλιμακώσουμε τις κοινοβουλευτικές μας παρεμβάσεις, φτάνοντας μέχρι και την πρόταση δυσπιστίας προς την κυβέρνηση της συγκάλυψης». Βέβαια όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ένα τέτοιο αίτημα είναι προς το παρόν πρώιμο, καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ φαίνεται να προσανατολίζεται στην υποστήριξη ενός τέτοιου αιτήματος αλλά όχι ακόμη. Πιθανότατα η Κουμουνδούρου θα φτάσει κάποια στιγμή και στη μομφή, αλλά αυτή τη στιγμή, σύμφωνα με πληροφορίες, θεωρεί πως μια πρόταση δυσπιστίας θα δώσει τρεις μέρες στην κυβερνητική πλειοψηφία για να συσπειρωθεί.
Στον αντίποδα, θεωρούν πως η αναμονή θα δώσει τη δυνατότητα να έρθουν και άλλα στοιχεία στη Βουλή που θα ισχυροποιήσουν μια ενδεχόμενη πρόταση δυσπιστίας. Ειδικότερα, πριν λίγες μέρες η Νέα Αριστερά κάλεσε τον ειδικό πραγματογνώμονα και τεχνικό σύμβουλο του Συλλόγου των οικογενειών των θυμάτων, Βασίλη Κοκοτσάκη, να έρθει στο κοινοβούλιο, ενώ ακόμη αναμένεται και το πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου για το ζήτημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Κουμουνδούρου γενικά δηλώνει διατεθειμένη να συμπορευτεί με πρωτοβουλίες της Νέας Αριστεράς, καθώς και επίσημα υποστηρίζει πως είναι θετικό να υπάρχει διάλογος και καλό είναι όλα τα «σφυριά» να χτυπούν προς την ίδια κατεύθυνση. Επιπρόσθετα ο ΣΥΡΙΖΑ ανέβασε τους αντιπολιτευτικούς τόνους, καθώς κομματικές πηγές διατείνονταν πως η κυβέρνηση «οδηγεί στη συγκάλυψη των ευθυνών της και επιχειρεί να ματαιώσει την ποινική δίωξη των πολιτικών προσώπων. Η κοινωνία απαιτεί δικαιοσύνη, διαφάνεια και πλήρη διαλεύκανση των συνθηκών τέλεσης του εγκλήματος. Ο κ. Μητσοτάκης οφείλει να έρθει στη Βουλή, να ακούσει τους επικεφαλής των κομμάτων της αντιπολίτευσης και να δώσει εξηγήσεις στον ελληνικό λαό».
Σύμφωνα με τον Κανονισμό Λειτουργίας της Βουλής, για να γίνει αποδεκτή η κατάθεση πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης πρέπει να συνοδεύεται από τουλάχιστον 50 υπογραφές βουλευτών. Σε αυτή την περίπτωση την πρόταση πρέπει να υπογράψουν πάνω από τρία κόμματα του κοινοβουλίου, μεταξύ των οποίων είτε το ΠΑΣΟΚ είτε ο ΣΥΡΙΖΑ, καθώς μόνο αθροιστικά οι Κ.Ο. των δύο διαθέτουν τις απαραίτητες 50 υπογραφές, ενώ η Νέα Αριστερά διαθέτει 11 βουλευτές.
Τέλος, υπέρ της διεξαγωγής προ ημερησίας διατάξεως συζήτησης στη Βουλή τάχθηκε και το ΚΚΕ.
Όπως υποστηρίζει με ανακοίνωσή του ο Περισσός, «τους τελευταίους μήνες αποκαλύφθηκαν:
• η κλιμακούμενη προσπάθεια της κυβέρνησης να συγκαλυφθεί το έγκλημα
• τα ηχητικά ντοκουμέντα που καταγράφουν τις τελευταίες στιγμές των επιβατών της αμαξοστοιχίας και επιβεβαιώνουν ότι η έκρηξη και η πυρκαγιά που ακολούθησε ήταν η αιτία θανάτου για τα περισσότερα θύματα
• το πραγματικό μέγεθος της εκτεταμένης αλλοίωσης του τόπου του εγκλήματος πριν από τη συλλογή του απαραίτητου αποδεικτικού υλικού
• η πλημμελής εξέταση του πρώτου κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας – άρα ευρισκόμενου σε σημείο κρίσιμο για την ανάλυση των αιτιών της έκρηξης
• η καταστροφή κρίσιμου βιντεοληπτικού υλικού της εμπορικής αμαξοστοιχίας που αναζητήθηκε με μεγάλη καθυστέρηση
• η προβληματική ανάκτηση τόσο βιντεοληπτικού υλικού από την εμπορική αμαξοστοιχία όσο και των ηχητικών καταγραφών από τις επίμαχες συνομιλίες των εμπλεκόμενων σταθμαρχών, μηχανοδηγών κ.λπ.
• η αδικαιολόγητη μη συμπερίληψη, από πλευράς ανακριτικών αρχών, εμπειρογνωμόνων, ειδικών στο αντικείμενο της έκρηξης και της πυρκαγιάς, για τη σύνταξη της αρχικής έκθεσης».
Σύμφωνα με το ΚΚΕ, υπάρχουν «σαφέστατες ποινικές ευθύνες για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά και τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών της περιόδου 2009 – 2023