ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ: Διευκρινίσεις για τη διαφωνία του σχετικά με την αφίσα της ταινίας «Αδέσποτα κορμιά» στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έδωσε την Τέταρτη ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης, Φιλόθεος, εξηγώντας ότι «δεν κήρυξα κανέναν ιερό πόλεμο».
Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από το tilegrafimanews.gr
Παράλληλα ο κ. Φιλόθεος ξεκεθαρίζει ότι όσοι συγκεντρώθηκαν έξω από το Ολύμπιον το βράδυ της Τετάρτης δεν ήταν πιστοί αλλά μέλη ακροδεξιών οργανώσεων.
«Η επιστολή μου δεν κήρυξε κανέναν ιερό πόλεμο. Δεν υπήρξε ούτε επιστολή γεμάτη οργή ούτε τίποτα. Κατέθεσα μια μαρτυρία και τίποτα παραπάνω. Την αφίσα αυτή τη θεωρώ προσβλητική γιατί απεικονίζει το πρόσωπο της Παναγίας πάνω στον σταυρό με τον τρόπο τον οποίο το απεικονίζει και εξέφρασα την άποψή μου» είπε χαρακτηριστικά στον ΑΝΤ1 ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης.
Όσον αφορά το κάλεσμα για τη συγκέντρωση, ο κ. Φιλόθεος είπε ότι «δεν ήταν πιστοί ήταν μέλη ακροδεξιών ορτγανώσεων. Είχαν βγάλει και μια αφίσα “Ιερός Λόχος” δεν έχουν σχέση με την εκκλησία. Η επιστολή μου δεν έχει κανέναν χαρακτήρα ιερού πολέμου, ούτε οργής ούτε τίποτα άλλο».
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος στη γραπτή επιστολή του ζήτησε να μην αναρτηθεί δημόσια η «βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης», όπως την χαρακτηρίζει, αφίσα του ντοκιμαντέρ της Ελένης Ψύκου «Αδέσποτα κορμιά», με την εσταυρωμένη, ημίγυμνη έγκυο γυναίκα.
Η αφίσα του ντοκιμαντέρ, το οποίο καταγράφει το αυτονόητο αίτημα των γυναικών της Ευρώπης για αυτοδιαχείριση του σώματός τους, διεκδικώντας το δικαίωμα τους στην έκτρωση, την εξωσωματική γονιμοποίηση αλλά και την ευθανασία, αναρτήθηκε για πρώτη φορά πριν από έναν περίπου μήνα στον προσωπικό λογαριασμό της Ελένης Ψύκου στο Facebook προσελκύοντας τόσο θετικά όσο και αρνητικά σχόλια.
Πληροφορούμενος το γεγονός ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος απέστειλε, μια μακροσκελή επιστολή, με την οποία ζητούσε από την γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ την απόσυρση της αφίσας, εξηγώντας, παράλληλα, την επίσημη στάση της εκκλησίας απέναντι σε αντίστοιχα θέματα. Φρόντισε, ωστόσο, να ξεκαθαρίσει πως οι αντιρρήσεις εστιάζουν όχι στην ίδια την ταινία αλλά στην αφίσα του:
«Το ζήτημα που δημιουργείται με αυτό δεν έγκειται στο περιεχόμενό του, αλλά στην διαφημιστικὴ αφίσα προβολής τοῦ ντοκιμαντέρ!» σημείωνε ο ίδιος προσθέτοντας στη συνέχεια: «Πέραν του ότι η πρώτη μοιάζει αναντίστοιχη με το περιεχόμενο του δευτέρου - την εξερεύνηση της σωματικής αυτονομίας στην Ευρώπη των πολλών ελευθεριών- όπως περίπου αναφέρεται στο Πρόγραμμα, ακόμη και αν προσπαθήσει κάποιος να κάνει μια ελευθεριάζουσα ή νοσηρή σύνδεση, είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης μας, ανεξαρτήτως δόγματος και ομολογίας: ένας σταυρός με μία ημίγυμνη γυναίκα, πιθανώς την Παναγία, την οποία περιβάλλουν τα αστέρια της Ευρωπαϊκής Σημαίας (αναφορὰ στην εικόνα της Παναγίας «Αμώμου Συλλήψεως» ή της Παναγίας της Λούρδης, δύο παγκοσμίως σεβαστῶν χριστιανικῶν συμβόλων).
Ο Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης σημείωνε, επίσης, πως «στην ορθόδοξη χριστιανική παράδοσή μας η ελευθερία δεν είναι μία ιδέα, αλλά ένα πρόσωπο, που δεν είναι άλλο από το πρόσωπο του Χριστού. Γι’ αυτό η ελευθερία ως συνειδητή επιλογή ζωής προϋποθέτει απαραιτήτως τον σεβασμό και την ευθύνη, τόσο για τον εαυτό μας όσο και για τους Άλλους» για να προσθέσει αμέσως μετά: «Σ’ αυτό ακριβώς το πλαίσιο ζητούμε και από σας να μη συναινέσετε στο να προσβληθεί η ελεύθερη διάθεση της αγάπης μας για τον Χριστό, την Εκκλησία Του και τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης μας, με την ανάρτηση της αφίσας για την διαφήμιση του ντοκιμαντέρ “Αδέσποτα κορμιά”».
Η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κινηματογράφου ΘεσσαλονίκηςΕλίζ Ζαλαντό, αναφερόμενη στο θέμα του ντοκιμαντέρ, απάντησε στον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης πως ως γυναίκα, μητέρα και εργαζόμενη, βλέπει με ανησυχία ότι ο κόσμος, εν έτει 2024, μοιάζει να πηγαίνει πίσω ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στην πρόσφατη άγρια επίθεση που δέχτηκαν στη Θεσσαλονίκη δύο διεμφυλικά άτομα την οποία και ο ίδιος είχε καταδικάσει: «Η βία, οι επιθέσεις κατά των γυναικών, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται συνεχώς. Αυξάνονται και οι επιθέσεις κατά αδυνάτων και διαφορετικών. Μόλις χθες στην πλατεία Αριστοτέλους, μια ανάσα από την έδρα του Φεστιβάλ μας, είδαμε με φρίκη και αγανάκτηση μια αήθη και βίαιη επίθεση εναντίον δυο διεμφυλικών ατόμων, τα οποία διασώθηκαν καθαρά από τύχη. Αυξάνονται επίσης τα απολυταρχικά καθεστώτα που περιορίζουν την ελευθερία, καταπατούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και αμφισβητούν την έννοια της Δημοκρατίας» σημειώνει με νόημα στην επιστολή της.
Αναφορικά με το περιεχόμενο της αφίσας του επίμαχου ντοκιμαντέρ και το αίτημα απόσυρσής η άποψή της είναι σαφέστατη και αδιαπραγμάτευτη: «Κατανοώ ότι η διαφημιστική αφίσα της ταινίας Αδέσποτα Κορμιά εκφράζει ίσως απόψεις αντίθετες από τις δικές σας. Το ίδιο είμαι σίγουρη ότι συμβαίνει και με άλλα καλλιτεχνικά έργα που παρουσιάζονται σε κινηματογραφικές αίθουσες, τηλεοπτικούς σταθμούς, αίθουσες τέχνης και μουσεία. Μα κι εγώ όμως βλέπω έργα που δεν μου αρέσουν και ακούω απόψεις που είναι αντίθετες στις δικές μου. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα μπορούσα να ζητήσω την απαγόρευσή τους, ή την απόσυρσή τους, διότι αυτό αντίκειται στο Κράτος Δικαίου.»
Στην επισήμανση του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης πως «τείνει, δυστυχώς, να καταστεί συνήθεια, τα τελευταία χρόνια, η εκ μέρους διαφόρων “καλλιτεχνών” χρησιμοποίηση των ιερών Προσώπων της Πίστης για να διαφημίσουν εκδηλώσεις και δημιουργήματα τέχνης» η γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης απαντά πως «συμβαίνει και αυτό, όχι όμως με την αφίσα της κ. Ψύκου στην οποία δεν υπάρχει κάτι προσβλητικό ή χλευαστικό».
Επιπλέον, η Ελίζ Ζαλαντό, εκφράζει προς τον Μητροπολίτη Φιλόθεο την άποψή της, η οποία συντάσσεται με την πεποίθηση πολλών, πως «ο Σταυρός του Κυρίου δεν είναι μόνον ένα σύμβολο πίστης, μια απλή εικόνα που αναπαράγεται στατικά ανά τους αιώνες, αλλά και ένας συμπεριληπτικός τόπος και ένας εν κινήσει τρόπος που αγκαλιάζει τον πεπτοκώτα άνθρωπο, τον πάσχοντα άνθρωπο, τον εσαεί ξένο, τον οποίο οφείλουμε να υποδεχόμαστε με ταπεινότητα, κατανόηση και αγάπη…»