Την παραίτησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου υπέβαλε ο Δημήτρης Λιγνάδης, με την υπουργό Πολιτισμού να την κάνει δεκτή.
Όπως αναφέρει στην επιστολή του, ο Δ. Λιγνάδης αποφάσισε να παραιτηθεί μετά από φήμες και αναφορές στο πρόσωπό του, χωρίς -όπως επισημαίνει- να υπάρχουν επίσημες καταγγελίες. Χαρακτηρίζοντας τες «προσωπικές επιθέσεις» και κάνοντας λόγο για σκοπιμότητες, γράφει -μεταξύ άλλων- πως θα ασκήσει κάθε νόμιμο δικαίωμά του κατά όσων τον έχουν στοχοποιήσει.
ΦΗΜΕΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
Σήμερα το πρωί δόθηκε στο φως της δημοσιότητας μια ανατριχιαστική πλην όμως άκρως λεπτομερής συνέντευξη ενός ηθοποιού στη δημοσιογράφο Ναταλί Χατζηαντωνίου και στην ιστοσελίδα 20/20 με συγκεκριμένα στοιχεία που έδειχναν πως τα ανήκουστα περιστατικά που περιέγραφε αφορούσαν στον καλλιτεχνικό διευθυντή του Εθνικού.
Πρόκειται για τον Νικο Σ ο οποίος εξηγούσε αναλυτικά και με λεπτομέρειες πως κακοποιήθηκε το 2005 σεξουαλικά από έναν πανίσχυρο άνθρωπο του Εθνικού αφήνοντας να εννοηθεί ότι πρόκειται για τον Λιγνάδη.
Σύμφωνα με την περιγραφή του, το 2005 είχε μία εφιαλτική βραδιά στην οποία πηγαίνοντας να απαγγείλει τον πρώτο του θεατρικό μονόλογο στο σπίτι ενός «κοινωνικά διακεκριμένου και γνωστού σκηνοθέτη» βρέθηκε να κακοποιείται σεξουαλικά, μέχρι τελικά ο σκηνοθέτης να τον διώξει λέγοντάς του να μάθει τον μονόλογο και να του τον πει την επόμενη φορά.
Όπως λέει ο ίδιος όλα ξεκίνησαν όταν η θεία του αποκάλυψε στον γνωστό σκηνοθέτη με τον οποίο ήρθε τυχαία σε επαφή το όνειρο του ανιψιού της να δώσει εξετάσεις και να περάσει στην Σχολή του Εθνικού Θεάτρου δίνοντας τα στοιχεία του. Ο σκηνοθέτης επικοινώνησε μαζί του, συναντήθηκαν, του έδωσε τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Ουίλιαμς και του είπε να διαβάσει όλο το έργο και ν’ αποστηθίσει τον τελευταίο μονόλογο του «Τομ». Ενώ όλα έβαιναν καλώς και ο ίδιος ήταν ενθουσιασμένος, όλα άλλαξαν όταν έλαβε το τηλεφώνημα να πάει στο σπίτι του γνωστού σκηνοθέτη για να απαγγείλει τον μονόλογο τον οποίο είχε μάθει.
«Πήγα στο σπίτι του και χτύπησα το κουδούνι, περιμένοντας να μου ανοίξει ο ίδιος. Μου άνοιξε, όμως, ένα νέο παιδί σε ηλικία, λίγο μεγαλύτερος από εμένα. Ξαφνιάστηκα και μ’ έπιασε μεγαλύτερο άγχος απ’ ό,τι ήδη είχα, γνωρίζοντας ότι δεν θα έλεγα το μονόλογο μόνο μπροστά σ’ ένα σπουδαίο σκηνοθέτη. Τώρα θα είχα και κοινό… “Που είναι ο τάδε;” ρωτάω με συστολή. Μου λέει “είναι στο μπάνιο, θα έρθει. Πέρασε”. Μπήκα, καθίσαμε στον καναπέ, μιλήσαμε κανά 5λεπτο και περιμέναμε το σκηνοθέτη. Και ξαφνικά εμφανίζεται μπροστά μας ημίγυμνος, φορώντας μόνο μία πετσέτα. Ξαφνιάστηκα».
Όπως συνεχίζει, «εκείνος ξεκίνησε να χαϊδεύει τα γεννητικά του όργανα πάνω από την πετσέτα και να μου κάνει κι έναν πρόλογο ότι ένας ηθοποιός καλείται να παίξει δύσκολους ρόλους».
Λέει επίσης: «με ρώτησε τι εμπειρίες έχω, αν έχω κάνει σεξ, αν έχω κάνει στοματικό έρωτα. Εγώ ήμουν τότε 19 ετών και μου ήταν πολύ δύσκολο να μιλήσω για τη σεξουαλική μου ζωή. Δεν είχα άλλωστε και αυτές τις εμπειρίες που μου ζητούσε να του πω. Ούτε μπορούσα να απαντήσω σε όλες αυτές τις ερωτήσεις, που έρχονταν η μία μετά την άλλη καταιγιστικές».
«Μετά ζήτησε αυταρχικά να κάνω στοματικό έρωτα στο νεαρό που καθόταν δίπλα μου. Το έκανα κι ένιωθα, κοιτάζοντας το παιδί, ότι κι αυτός δεν αισθανόταν άνετα, είχε μία εξίσου τεράστια αμηχανία με μένα. Το παιδί αυτό ήταν ευγενικό μαζί μου, ενώ ο άλλος, ο σκηνοθέτης, ήταν “αυτοκρατορικός”, σαδιστικά αυταρχικός. Μετά μου ζήτησε να κάνω στοματικό έρωτα και στον ίδιο».
Η συνέχεια είναι ακόμα πιο σοκαριστική αφού όπως συνεχίζει: «κάποια στιγμή σηκώθηκε και πήγε στο υπνοδωμάτιο. [..] Ο σκηνοθέτης μού ζήτησε να κατεβάσω ξανά το παντελόνι μου, μ’ έσπρωξε με βία στο κρεβάτι, με ακινητοποίησε με τα χέρια του στην πλάτη μου και με μία μεταλλική ράβδο, σαν μπάρα από σπιτικό μονόζυγο, επιχείρησε να διεισδύσει στο σώμα μου. Το άλλο παιδί καθόταν στο κρεβάτι και κοιτούσε. Ένιωσα τρόμο και παρέλυσα παρά το δυνατό πόνο που ένιωθα. Τελικά εκείνος κατάφερε να παραβιάσει με το μεταλλικό αντικείμενο το σώμα μου. Εγώ του έλεγα “πονάω, σταμάτα” κι εκείνος μου έλεγε επιτακτικά “χαλάρωσε, ηρέμησε”. Μου ανέβηκαν δάκρυα στα μάτια, ήθελα να πεθάνω. Ένιωσα να λιποθυμάω».
Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΑΡΑΙΤΗΣΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗ
Παρά την ύψιστη τιμή που αποτελεί για μένα να υπηρετώ το πρώτο θέατρο της χώρας μας, η αγάπη και η αφοσίωσή μου προς το ίδιο το Εθνικό Θέατρο μου υπαγορεύει να υποβάλω σήμερα την παραίτησή μου. Το τελευταίο διάστημα έχουμε γίνει όλοι μάρτυρες ενός τοξικού κλίματος φημών, υπονοούμενων, διαρροών και αναφορών γύρω από το πρόσωπό μου, χωρίς μάλιστα να έχει υπάρξει οποιαδήποτε επίσημη καταγγελία. Γεγονός που θα μου επέτρεπε το ελάχιστο προβλεπόμενο από ένα Κράτος Δικαίου, δηλαδή να υπερασπιστώ τον εαυτό μου.
Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ’ όλα, και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα. Αφού οι επιθέσεις, έστω κι έτσι, είναι προσωπικές, επιλέγω να σταθώ κι εγώ όρθιος απέναντί τους ως πρόσωπο και όχι να κρυφτώ στη κουίντα του Εθνικού Θεάτρου. Επιπλέον, η παραίτησή μου αυτή, μού επιτρέπει να προχωρήσω χωρίς να δεσμεύω ή να δεσμεύομαι πλέον θεσμικά και να ασκήσω κάθε νόμιμο δικαίωμά μου έναντι όσων επέλεξαν να με στοχοποιήσουν, εξυπηρετώντας την οποιαδήποτε σκοπιμότητα. Σας ευχαριστώ από καρδιάς για τη συνεργασία.