Τουρισμός: Στο top 5 των αγαπημένων επενδυτικών προορισμών για ξενοδοχειακές μονάδες στην Ευρώπη βρίσκεται η Ελλάδα, όπως προκύπτει από τη νέα έρευνα της CBRE, η οποία αναλύει το σκηνικό που έχει διαμορφωθεί στα ξενοδοχειακά deals στην Ευρώπη, με την επέλαση διεθνών κολοσσών.
Αξιοσημείωτη είναι η δυναμική ανάπτυξη της Αθήνας, η οποία περιλαμβάνεται μεταξύ των πλέον ελκυστικών ευρωπαϊκών πόλεων.
Η Ευρώπη συνεχίζει να διατηρεί τη γοητεία της ως κορυφαίος προορισμός για παγκόσμιους ταξιδιώτες, με βασικούς τουριστικούς κόμβους και πόλεις-πύλες να προσελκύουν σημαντικό μερίδιο διεθνών επισκεπτών. Την τελευταία δεκαετία, η Ευρώπη αντιπροσωπεύει σταθερά περισσότερο από το ήμισυ του συνόλου των παγκόσμιων διεθνών ταξιδιών, μια τάση που αναμένεται να
ενισχυθεί περαιτέρω το 2024 και μετά.
Ως εκ τούτου, δεν προκαλεί έκπληξη το γεγονός ότι οι ευρωπαίοι επενδυτές ξενοδοχείων επικεντρώνονται στη μεγάλη πλειοψηφία των ευκαιριών στη δική τους περιοχή, στην εγχώρια ευρωπαϊκή αρένα.
Και βέβαια προσελκύουν πολλούς ξένους επενδυτές, με την πρώτη θέση στις ροές κεφαλαίων να κατέχουν οι Αμερικανοί και να ακολουθούν οι Ασιάτες.
Κορυφαίοι προορισμοί
Η Ισπανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία έχουν αναδειχθεί ως οι κορυφαίοι επενδυτικοί προορισμοί για ξενοδοχεία το 2024. Στην τέταρτη θέση είναι η Γαλλία με την Ελλάδα να συμπληρώνει την πρώτη πεντάδα.
Στην Ισπανία, ειδικότερα οι ξενοδοχειακές επενδύσεις έφτασαν σε σημαντικό ορόσημο το 2023, καταγράφοντας συνολικό όγκο συναλλαγών 4,1 δισ. ευρώ. Το ποσοστό αυτό αντιπροσώπευε το 36% του συνολικού όγκου εμπορικών ακινήτων στην Ισπανία και το 28% του συνολικού όγκου επενδύσεων σε ξενοδοχεία στην Ευρώπη πέρυσι. Η ζήτηση για ισπανικά ξενοδοχεία παραμένει
ισχυρή και το 2024.
Το Ηνωμένο Βασίλειο προσελκύει σταθερά την παγκόσμια ζήτηση και το 2024 δεν αποτελεί εξαίρεση, καθώς εξασφάλισε τη δεύτερη θέση όσον αφορά την επιθυμητή τοποθεσία για επενδύσεις μεταξύ των ερωτηθέντων. Μεγάλο μέρος αυτής της ζήτησης επικεντρώνεται στις επενδύσεις στο Λονδίνο, καθώς και σε άλλες βασικές πόλεις όπως το Εδιμβούργο και το Μάντσεστερ.
Οι επενδυτές συνεχίζουν να βλέπουν την Ιταλία ως μια ελκυστική αγορά, καταλαμβάνοντας τη θέση της ως ο τρίτος προορισμός στην έρευνα. Τα ξενοδοχεία έχουν επιδείξει αυξανόμενη συνάφεια στην ευρύτερη αγορά ακινήτων στη χώρα. Ενώ το 2023 ήταν ομολογουμένως έτος με χαμηλότερους όγκους συναλλαγών, τα ξενοδοχεία αντιπροσώπευαν πάνω από το 20% του συνολικού όγκου εμπορικών ακινήτων στην Ιταλία.
Η ανάδειξη της Αθήνας
Σε επίπεδο πόλεων, το επενδυτικό κλίμα συνεχίζει να ευνοεί το Λονδίνο ως την πιο ελκυστική πόλη για ξενοδοχειακές επενδύσεις. Δεδομένης της ιστορικής και συνεχούς ηγετικής θέσης του Λονδίνου στον τουρισμό και τις ταξιδιωτικές δαπάνες, αυτό δεν αποτελεί έκπληξη.
Ίσως πιο απροσδόκητη είναι η άνοδος της Μαδρίτης στη δεύτερη θέση, προσπερνώντας το Παρίσι. Η δυναμική των ξενοδοχείων της πόλης αποδεικνύεται ολοένα και πιο ελκυστική για το παγκόσμιο κεφάλαιο, με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τη Λατινική Αμερική.
Έτσι, ενώ το Λονδίνο προηγείται στις συνολικές ταξιδιωτικές δαπάνες, το Παρίσι και η Βαρκελώνη προβλέπεται επίσης να προσελκύσουν σημαντικές διεθνείς αφίξεις τουριστών το 2024.
Το Άμστερνταμ αναμένεται επίσης να σημειώσει ισχυρή ανάπτυξη στις διεθνείς αφίξεις επισκεπτών μίας νύχτας, κερδίζοντας την πέμπτη θέση στην έρευνα.
Η έκθεση της CBRE κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην Αθήνα, τονίζοντας ότι «έχει αναδειχθεί σε μια ολοένα και πιο ελκυστική αγορά για τους επενδυτές, με μια αξιοσημείωτη άνοδο των λειτουργικών επιδόσεων των ξενοδοχείων άνω του 30% σε ετήσια βάση το 2023». Και προσθέτει η έκθεση: «Αυτό τοποθετεί την Αθήνα ως μια αναδυόμενη ευκαιρία μεταξύ βασικών τουριστικών πόλεων, προσφέροντας στους επενδυτές μια εναλλακτική οδό για πιθανή ανάπτυξη και διαφοροποίηση χαρτοφυλακίου».
Η Αθήνα μπήκε στο top 10 αποδεικνύοντας την ισχυρή θέση της Ελλάδας στην αγορά τα τελευταία πέντε χρόνια, αναφέρει η έκθεση.
Επέλαση διεθνών ομίλων
Ανεξάρτητες μονάδες και μικρότερες επωνυμίες επιδιώκουν να εντάξουν στο ευρωπαϊκό «χαρτοφυλάκιό» τους διεθνείς ξενοδοχειακοί όμιλοι, προκειμένου να αξιοποιήσουν την αυξανόμενη ζήτηση για ταξίδια εν μέσω υψηλού κόστους κατασκευής για νέα θέρετρα.
Η ιδιοκτήτρια του Holiday Inn, η InterContinental Hotels Group και η Marriott, υπέβαλαν σχέδια την περασμένη εβδομάδα για να προσθέσουν εκατοντάδες υπάρχοντα ξενοδοχεία σε όλη την Ευρώπη στις επωνυμίες τους, προκειμένου να αυξήσουν τους παραθεριστές από την άνθηση των ταξιδιών μετά την πανδημία.
Όπως γράφουν οι Financial Times, ο Όμιλος InterContinental Hotels στοχεύει να διπλασιάσει το χαρτοφυλάκιό του στη Γερμανία σε περισσότερα από 200 ξενοδοχεία έως το 2028, μέσω μιας 30ετούς συμφωνίας franchise με τη μεγαλύτερη οικογενειακή επιχείρηση ξενοδοχείων της χώρας, την Novum Hospitality. Τα ξενοδοχεία Yggotel, Select και Novum θα ονομαστούν Garner, η νέα μάρκα μεσαίας κατηγορίας της IHG, ενώ η επωνυμία niu τη θα γίνει Holiday Inn — the niu.
Η Marriott , εν τω μεταξύ, δήλωσε ότι θα προσθέσει 100 ακόμη ξενοδοχεία σε χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ιταλία, η Ισπανία και η Τουρκία έως το τέλος του 2026, με την αλλαγή επωνυμίας ξενοδοχείων τρίτων και τη μετατροπή υπαρχόντων κτιρίων.
Το κόστος δανεισμού
Οι διεθνείς ξενοδόχοι αγωνίζονται να επεκτείνουν τα χαρτοφυλάκια τους σε μια εποχή που το υψηλό κόστος δανεισμού στην Ευρώπη έχει επιβραδύνει τον ρυθμό των νέων κατασκευών. Η εταιρεία συμβούλων ακινήτων JLL αναφέρει ότι ο αριθμός των μετατροπών αυξήθηκε σε υψηλό όλων των εποχών το 2023, με τα ξενοδοχεία να εκμεταλλεύονται και να αξιοποιούν ήδη υπάρχοντα θέρετρα, ακόμα και χώρους γραφείων.
«Η δυναμική στην Ευρώπη επιταχύνεται», αναφέρει στους FT, ο διευθύνων σύμβουλος της IHG, Elie Maalouf, προσθέτοντας ότι το υψηλό κόστος κατασκευής και ο μεγάλος αριθμός ανεξάρτητων ξενοδοχείων της ηπείρου αποτελούν «μια ευκαιρία».
«[Η περιοχή έχει] χαμηλότερη διείσδυση παγκόσμιων εμπορικών σημάτων, πολλά ανεξάρτητα ακίνητα . . . αλλά μια ισχυρή βιομηχανία», είπε. «Οι άνθρωποι θέλουν περισσότερα ξενοδοχεία.»
Τα ευρωπαϊκά ταξίδια αναμένεται να παραμείνουν ισχυρά φέτος: ενισχύονται από την επιστροφή Ασιατών και των επιχειρηματιών ταξιδιωτών, καθώς και εκδηλώσεις όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού και η περιοδεία Eras της τραγουδίστριας Taylor Swift στην Ευρώπη που ξεκινά τον επόμενο μήνα.
Οι ξενοδοχειακοί όμιλοι αναζητούν έναν τρόπο να κερδίσουν μερίδιο αγοράς στην περιοχή σε μια περίοδο που η ανάπτυξη νέων ξενοδοχείων επιβραδύνεται. Από το 2009 έως το 2023, η συνολική ευρωπαϊκή προσφορά ξενοδοχείων αυξήθηκε με ετήσιο σύνθετο ρυθμό αύξησης 1,3%, σύμφωνα με το CBRE. Αυτό αναμένεται να μετριαστεί σε μόλις 0,9 τοις εκατό φέτος, πολύ κάτω από την εκτιμώμενη ετήσια αύξηση 3 τοις εκατό στις αφίξεις επισκεπτών, ανέφερε ο CBRE.
Επιστροφή στο dealmaking
Η έρευνα υπογραμμίζει την ευρέως ανοδική διάθεση στον τομέα της φιλοξενίας που οδήγησε στην επιστροφή στο dealmaking μετά την πανδημία. Πάνω από τα δύο τρίτα των επενδυτών που ερωτήθηκαν σχεδίαζαν να διαθέσουν περισσότερο κεφάλαιο σε συμφωνίες στον τομέα της φιλοξενίας λόγω των καλών συναλλαγών και της προσδοκίας ότι οι συνθήκες δανεισμού θα βελτιωθούν εάν μειωθούν τα επιτόκια, σύμφωνα με το CBRE.
Δύσκολη η κατασκευή
Ο Mark Hoplamazian, διευθύνων σύμβουλος του αμερικανικού ομίλου φιλοξενίας Hyatt, δήλωσε ότι η κατασκευή νέων ξενοδοχείων έγινε πιο δύσκολη λόγω των «πολύ δύσκολων» αγορών για την άντληση κεφαλαίων, με αποτέλεσμα η εταιρεία να στραφεί στη μετατροπή και την αλλαγή επωνυμίας υπαρχόντων κτιρίων. Υπάρχει «πολύ περισσότερη ζήτηση από την προσφορά», είπε.
Η Hyatt, η οποία κατέχει επωνυμίες όπως οι Grand Hyatt και Andaz, δήλωσε τον Ιανουάριο ότι προσθέτει περισσότερα από 70 ξενοδοχεία στο χαρτοφυλάκιό της σε Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή.
Οι ξενοδόχοι δήλωσαν ότι στην Ευρώπη το 59% των δωματίων των ξενοδοχείων εξακολουθούν να λειτουργούν ανεξάρτητα, από 65% το 2008. Στις ΗΠΑ, μόνο το 28% των δωματίων είναι ανεξάρτητα.
Όμιλοι όπως η Hilton υποστηρίζουν ότι οι μικροί ξενοδόχοι επωφελούνται από συμφωνίες franchise, οι οποίες τους δίνουν τη δύναμη μιας μεγαλύτερης επωνυμίας. Ωστόσο, τέτοιες συμφωνίες έχουν επίσης ένα κόστος, καθώς τα ξενοδοχεία πρέπει να καταβάλλουν τέλη στον δικαιοπάροχο.
Ναταλία Δανδόλου – ot.gr